Willem Brons Presenteert Nadezda Filippova
Willem Brons Presenteert Nadezda Filippova
In de concertserie Willem Brons presenteert (derde seizoen) laat Willem Brons, de éminence grise onder de Nederlandse pianisten, het publiek kennismaken met succesvolle oud-studenten. Het derde concert van dit seizoen wordt gespeeld door Nadezda Filippova, oud-deelnemer aan de Internationale Masterclass Willem Brons, en het programma dat zij speelt geeft een prachtig beeld van haar veelzijdigheid.
Nadezda Filippova neemt je mee naar het bruisende New York van de jaren ’20!
We beginnen met Aaron Copland, een naam die onlosmakelijk verbonden is met Amerikaanse klassieke muziek. De open, geleidelijk verschuivende harmonieën in veel van zijn composities worden vaak beschouwd als dé klank van Amerika, een muzikaal landschap dat de weidse vlaktes en de pioniersgeest van het land oproept. In de jaren ’30 veranderde Copland echter van koers en begon hij de avant-garde technieken van de twaalftoonmuziek te verkennen. Een componist die sterk door Copland werd geïnspireerd, is de wereldberoemde Leonard Bernstein. Naast zijn beroemde werken als West Side Story, heeft Bernstein ook prachtige stukken voor piano geschreven. Vanavond hoort u zijn Touches (1980), een werk dat verwijst naar het Franse woord voor 'pianotoetsen', maar ook naar het subtiele gevoel van de vingers, handen en armen van de pianist tijdens het spelen.
In dit programma mag uiteraard ook muziek van George Gershwin niet ontbreken. Wie kent zijn iconische Summertime, een van de meest gecoverde stukken aller tijden, niet? Vanavond speelt Filippova Gershwins Three Preludes.
Een andere klassieker in het pianorepertoire van veel pianisten is de Sonate Samuel Barber. De première van deze sonate werd in 1949 gespeeld door niemand minder dan Vladimir Horowitz. De sonate, bestaande uit vier delen, vormt een combinatie van moderne muzikale invloeden, waaronder twaalftoonstechnieken, met traditionele vormen zoals de klassieke sonate en fuga. Barber slaagde erin om een balans te vinden tussen avant-garde elementen en de rijke traditie van de klassieke muziek, wat deze sonate tot een ware meesterwerk maakt in het hedendaagse pianorepertoire.
Een componist die wellicht opvalt tussen de Amerikanen is de Hongaar Béla Bartók.. Zijn onderzoek en verzameling van volksmuziek uit Hongarije en Roemenië is uniek en toont zijn diepe liefde voor zijn vaderland. Vanwege de opkomst van het nazisme in Hongarije emigreerde Bartók in 1940 met zijn vrouw naar New York, waar hij toen vooral bekend was als pianist, etnomusicoloog en pedagoog.
Bereid u voor op een reis door de muzikale ziel van Amerika!
Over Nadezda Filippova
Als pianistisch wonderkind tourde Nadezda Filippova (Rusland, 1989) door Europa en speelde ze op 11-jarige leeftijd Bachs Klavierconcert in f klein met het Sint-Petersburgs Filharmonisch Orkest. Sinds 2016 woont de pianiste in Amsterdam, na het afronden van haar studies in Berlijn en aan het Conservatorium van Amsterdam.
Nadezda gelooft vurig in het idee dat muziek iedereen iets te zeggen heeft. De individuele ervaring is daarbij leidend: ‘Welk leven maakt deze muziek in jou wakker, nu, hier?’ In 2018 startte ze de serie Soirée de Nadezda, om als pianiste en programmeur creatieve mensen uit te nodigen die haar uitdagen, een andere klankwereld meebrengen en boeiende samenwerkingen mogelijk maken.
Haar CD Echo Chambers, uitgebracht in samenwerking met het label 7 Mountain Records, werd in 2024 met lovende kritieken ontvangen in Nederland. “Eerlijk en oprecht, zonder dat het flets of saai wordt”, aldus de Volkskrant. De muziek van Claude Debussy is bepalend voor de identiteit van Nadezda Filippova. Echter, werken uit de 20e en 21e eeuw staan centraal in haar repertoire. De pianiste heeft samengewerkt met componisten zoals Juan Felipe Waller — die Echo Chambers componeerde voor Nadezda’s Dutch Classical Talent-tournee — Vitali Karagkezidis voor de Gaudeamus Festival, met Vanessa Lann en Daan Manneke.
Programma
Béla Bartók - In Open Lucht
Gershwin - Three Preludes #1
Copland - Pianovariations (1930)
Gershwin - Three Preludes #2
Bernstein - Touches (1981)
Gershwin - Three Preludes #3
Barber - Sonate voor piano in e, Op. 26 (1949)
Passe-Partout
Voor de vaste bezoekers van het kerstconcert van Willem Brons en de serie Willem Brons Presenteert bieden we een passe-partout aan voor alle vijf de concerten. In plaats van €125 betaalt u slechts €95 - een zeer voordelige 5 halen, 4 betalen. Hiermee ondersteunt u tevens de Stichting Eusebiuskring, opgericht door Willem en Noortje Brons in 1994 ter ondersteuning van de jaarlijkse Internationale Masterclass en de concertserie Willem Brons Presenteert.
*Let op! Deze prijzen hebben betrekking op de online voorverkoop. Aan de deur wordt er bovenop elk ticket €2,50 extra aan transactiekosten gerekend.
Nadezda Filippova