Kristen Witmer & The Counterpoints

Datum: 3 november 2024
Tijd: 15:00
Regulier*: €27,50
Korting (CJP/student/stadspas groene stip)*: €22,50
Kaarten kopen
Kristen Witmer & The Counterpoints

Kristen Witmer & The Counterpoints

Italophilia

In de 18e eeuw werd Europa's muzikale hart veroverd door de gepassioneerde, emotionele en virtuoze muziek uit Italië. Ook de Londense componisten Purcell, Handel en Greene werden beïnvloed door deze muzikale stijl. Het oude-muziekensemble The Counterpoints duikt in de wereld van deze Britse Italofielen en neemt u, samen met stersopraan Kristen Witmer, mee op een muzikale reis door de wereld van de barokke kamermuziek.

Purcell, Green en Handel

Henry Purcell schreef rond 1683 in het voorwoord van zijn ‘Sonatas of three Parts’ '[I have] faithfully endeavour’d a just imitation of the most fam’d Italian Masters…’ en verderop ‘I warrantably affirm, that I am not mistaken in the power of the Italian Notes, or elegancy of their Compositions, which I recommend to the English Artists.’
Purcell was duidelijk niet de enige enthousiasteling voor de ‘Italiaanse noten.’ Ook Handel en Maurice Greene omarmden de Italiaanse trend in hun muziek - de laatste publiceerde zelfs 6 aria’s in het Italiaans in London! Uitgever John Walsh zag een gat in de markt en publiceerde collecties met Italiaanse muziek. De Londense Italophilia trok ook Italiaanse componisten naar Londen. Francesco Geminiani, Nicola Matteis en Giovanni Bononicini vestigden zich in London, waar ze moesten concurreren met de gigant van de Italiaanse opera: George Frideric Handel.

Musici

Kristen Witmer, sopraan

The Counterpoints

Thomas Triesschijn, blokfluit
Matthea de Muynck, viool
Petr Hamouz, cello
Aljosja Mietus, klavecimbel

Programma

Henry Purcell (1659-1695)

Ground voor klavecimbel solo in d mineur

Sonata nr. 10 in D majeur uit ‘10 Sonatas in Four Parts’ (Londen, 1697)

Adagio
Canzona
Grave
Largo - Allegro

Alessandro Scarlatti (1660-1725)

Augellin, vago e canoro (Napels, 1699)

Aria: Augellin vago e canoro
Recitatief: Pur senza mai posare
Aria: Io t’intendo, gentil prigioniero
Recitatief: Ma del tuo duol fatta pietosa Irene
Aria: Quanto invidio i tuoi bei voli

John Eccles (1668-1735)

Ground Air uit The Mad Lover (London, ca. 1701) in A mineur

George Frideric Handel (1685 - 1759)

Pensieri notturni di Filli (Nel dolce dell’ oblio), HWV 134 in F majeur (Rome, ca. 1707)

Recitatief: Nel dolce dell’oblio
Aria: Giacché il sonno a lei dipinge
Recitatief: Così fida ella vive
Aria: Ha l’inganno il suo diletto

Tollets ground in G majeur uit The Division Flute (London, 1706)

Robert Carr (fl. 1684-87)

Division upon an Italian Ground uit The Division Flute (London, 1706)

George Frideric Handel

Triosonate Op. 2 Nr. 1b in b mineur, HWV 386b (London, 1733)

Andante
Allegro
Andante
Allegro

  • - Pauze -

Thomas Baltzar (c. 1630 – 1663)

John come kiss me now (on a ground) in G majeur

Francesco Geminiani (1687-1762)

Cellosonate op. 5 nr. 2 in d mineur, (Parijs, 1746)

Andante
Presto
Adagio
Allegro

Maurice Greene (1696-1755)

Aria: Farfalletta festosetta

Nicola Matteis (1650-1713)

Uit ‘Aire’s in three parts, first book’ (Londen, 1703)

Aria amorosa in e mineur

Giovanni Battista Bononcini (1670-1747)

Divertimento da camera (Londen, 1722)

Antonio Vivaldi (1678-1741)

Concerto da Camera in F majeur, RV 100

All’o
Largo
All’o

*Let op! Deze prijzen hebben betrekking op de online voorverkoop. Aan de deur wordt er bovenop elk ticket €2,50 extra aan transactiekosten gerekend.

Kaarten kopen