Severin von Eckardstein

Datum: 16 november 2023
Kaarten: €35 / €27,50 / €12,50 (incl. servicekosten)
© Irene Zandel

Severin von Eckardstein

‘Een verhalenverteller aan de piano: dat is Severin von Eckardstein’ - Trouw

Severin von Eckardstein staat bekend om zijn diverse en brede repertoirekeuze en zijn programma deze donderdag in De Waalse Kerk is dan ook alles behalve conventioneel. Zo begint de avond met een onvoltooide pianosonate van Schubert, en horen we zijn eigen bewerking van Richard Strauss’ orkestrale toongedicht Tod und Verklärung. Na de pauze laat Von Eckardstein de piano zingen in twee kortere Russische werken, Rachmaninovs lied The Muse dat uit dezelfde set komt als zijn bekende Vocalise,en een deel uit de set Fairy Tale van de laatromanticus Nicolai Medtner. De complete Impromptu’s van Chopin sluiten dit bijzondere programma af. Geschreven voor de intimiteit van de Franse salon, komen deze prachtige werken prachtig uit de verf in de intieme setting van onze kerk en zijn daarmee een gedroomde afsluiter.

Sinds het winnen van het Koningin Elisabeth Concours in Brussel in 2003 heeft Severin von Eckardstein een grote, internationale carrière opgebouwd en heeft inmiddels wereldwijd zijn naam gevestigd. Hij heeft op vele grote concertpodia gespeeld, zo was hij ook regelmatig te gast in de serie Meesterpianisten in het Concertgebouw. Hij reist de wereld rond en speelt op internationale muziekfestivals en soleert bij toonaangevende orkesten, zoals Het Koninklijk Concertgebouworkest. Severin von Eckardstein heeft meerdere CD opnames gemaakt die internationaal door de pers geprezen worden. Zijn album met werken van Dupont en Debussy won een Diapason d’Or.

Naast zijn solocarrière, speelt Von Eckardstein ook graag kamermuziek en formeert hij regelmatig eigen muziekensembles waarmee hij op tournee gaat, bestaande uit zowel jong, opkomend talent als gevestigde namen, zoals o.a. Quirine Viersen en Isabelle van Keulen. Severin von Eckardstein werd in 1978 geboren in Düsseldorf en begon met pianospelen toen hij 6 jaar oud was. Hij studeerde piano aan het conservatorium Berlijn, waarna hij zijn studie voltooide aan de Internationale Piano Academy Lake Como in Italië. Daarnaast volgde hij masterclasses bij onder andere Alfred Brendel, Alicia de Larrocha, Leon Fleisher en Menahem Pressler. Von Eckardstein geeft nu zelf ook regelmatig masterclasses aan jong, veelbelovend talent in onder andere Zuid-Korea, Finland, Duitsland, België en Nederland.

F. Schubert (1797-1828) - Sonate in f-klein, D 625

R. Strauss (1864-1949) - Tod und Verklärung (arr. Severin von Eckardstein)

- pauze -

S. Rachmaninov (1873-1943) - The Muse, op. 34 nr. 1 (arr. Earl Wild)

N. Medtner (1880-1951) - Fairy Tale, op. 51 nr. 1

F. Chopin (1810-1849) - Complete Impromptus

Kaarten (online voorverkoop)*

Regulier €35,00
Korting  €27,50 (CJP/stadspas groene stip)
Student €12,50

Over de Bösendorfer Series

De Bösendorfer Series is een reeks intieme pianorecitals, waarin negen toppianisten schitteren achter onze Bösendorfer Imperial Grand vleugel. De Bösendorfer Series wordt mede mogelijk gemaakt door Sofitel Legend The Grand Amsterdam.