Tobias Borsboom & Pamela Smits

Kinderen (10-18 jr): €10,00
Kinderen (tot 10 jr): Gratis
Tobias Borsboom & Pamela Smits

Een knipoog naar de jaarlijks terugkerende Prinsengrachtconcerten, maar dan in De Waalse Kerk! Pianist Tobias Borsboom zal onbekende composities spelen met een vleugje Hollands Glorie. Grote aanstekelijke hits van weleer die weer in een nieuw jasje gegoten werden.

Mozart componeerde voor de plechtige inhuldiging van stadhouder Willem V. deze 7 variaties voor piano op het destijds bekende lied Willem van Nassau. Het bekendste orkestwerk van Peter van Anrooy, een fel antinazi, is de Piet Hein Rhapsodie. Op het bekende lied De Zilvervloot wordt hier in een arrangement voor piano solo door Tobias voor het eerst uitgevoerd.

Peter Vigh schreef zijn Perpetuum mobile voor Tobias; een 'oneindigheid en transformatie van tijd en ruimte'. Celliste Pamela Smits maakt een guest-appearance in Jacob ter Veldhuis' May this bliss never end in een versie voor piano, cello en boombox. Het is een eerbetoon aan jazztrompettist Chet Baker, gebaseerd op één van zijn laatste interviews voor zijn tragische dood in 1988, door in Amsterdam uit een hotelraam te vallen. Het werk geeft een indruk van zijn leven als kunstenaar en drugsverslaafde.

Amsterdam als muzikale smeltkroes in een doorkruising van muzikale waterwegen, gespeeld door een geweldige pianist van Nederlandse bodem!

W.A. Mozart - 7 Variaties in D groot op het Hollandse lied 'Wilhelm van Nassau' KV25

P. van Anrooy - Piet Hein Rhapsodie op het volkslied 'De Zilvervloot'

J. Röntgen - Neckens Polka, variaties op een Zweeds volkslied, opus 11

– pauze –

H. Bosmans - 6 Preludes voor piano

P. Vigh - Perpetuum mobile

J. ter Veldhuis - May this bliss never end voor piano en cello en boombox

Dit concert wordt georganiseerd Stichting Vriendenconcerten van de Zuiderkerk te Amsterdam.