Frank Braley

Datum: 18 januari 2024
Kaarten regulier: €35,00
Kaarten korting: €27,50 (CJP/stadspas groene stip)
Kaarten student: €12,50
© King Records

Frank Braley

‘En Braley is altijd gevoelig, voorzichtig om nooit te overheersen. Ook de momenten van introspectie worden met grote schoonheid overgebracht.’ – Gramophone Magazine

Frank Braley brengt deze avond absolute publieksfavorieten naar De Waalse Kerk. Voor de pauze staat in het teken van Weense componisten met werken die elk een improviserend karakter hebben. Te beginnen met Schuberts intieme Impromptu in c-klein,gevolgd door Beethovens 32 variaties, zijn grootste eerbetoon aan de barok. Vervolgens speelt Braley een selectie van Brahms’ laatste pianowerken, op.116-119, die behoren tot zijn meest geliefde pianowerken. Na de pauze kan het contrast niet groter zijn: Debussy’s gevoelsmatige préludes tegenover de Rhapsody in Blue van Gershwin die de kerk uit swingt! Met Braley’s uitgesproken muzikale opvattingen, gekenmerkt door humor, poëzie, ingetogenheid, gratie en onwrikbare oprechtheid belooft het een bijzondere avond te worden.

Frank Braley (1968) begon op zijn vierde met pianolessen en speelde zes jaar later al zijn eerste concert met het Orchestre Philharmonique de Radio France in de Salle Pleyel in Parijs. Pas in 1986 besloot hij om zich volledig aan de muziek te wijden en gaf hij zijn wetenschappelijke studie op. Hij volgde aan het Conservatoire National Supérieur de Musique en won op 22-jarige leeftijd het Koningin Elisabeth Concours. Publiek en pers erkenden hem unaniem als een pianist met uitzonderlijke muzikale en poëtische gaven.

Frank Braley soleert regelmatig met orkest en geeft concerten in Europa, de Verenigde Staten en Azië.Van januari 2014 tot 2019 was Frank Braley artistiek leider van het l'Orchestre Royal de Chambre de Wallonie in Mons. Het ensemble speelt zo’n 40 concerten per jaar. Beethoven’s 4e pianoconcert was een van de favoriete werken op het repertoire. Kamermuziek ligt Frank Braley dichtbij het hart en werkt regelmatig samen met musici als Maria Joao Pires, Augustin Dumay, Eric Le Sage en Emmanuel Pahud. Braley heeft een imposante discografie bij labels als Warner/Erato, die lovend door de pers zijn ontvangen.

F. Schubert (1797-1828) - Imprompu in c-klein, op. 90 nr. 1

L. van Beethoven (1770-1827) - 32 variaties in c-klein

J. Brahms (1833-1897) – Selectie werken uit op. 116, 118 en 119

- pauze -

C. Debussy (1862-1918) - Selectie preludes

G. Gershwin (1898-1937) - Rhapsody in Blue

Kaarten (online voorverkoop)*

Regulier €35,-
Korting  €27,50 (CJP/stadspas groene stip)
Student €12,50

Over de Bösendorfer Series

De Bösendorfer Series is een reeks intieme pianorecitals, waarin negen toppianisten schitteren achter onze Bösendorfer Imperial Grand vleugel. De Bösendorfer Series wordt mede mogelijk gemaakt door Sofitel Legend The Grand Amsterdam.