Orgel

Het Müller-orgel

In 1680 werd het eerste orgel van De Waalse Kerk in Amsterdam geleverd door de Gentse orgelmaker Nicolaas Langlez. De kas, gedateerd 1680, en enkele registers van dit orgel zijn nog bewaard gebleven. Al snel bleek dat het orgel niet voldeed aan de verwachtingen, want in de daaropvolgende jaren werd er veel aan gesleuteld. Uiteindelijk kreeg Christian Müller, die het orgel vanaf 1722 onderhield, in 1733 de opdracht om een compleet nieuw orgel te bouwen, dat al in 1734 werd opgeleverd.

Müller voerde uitgebreide innovaties door aan het instrument: hij vernieuwde de windladen, het mechaniek, de klavieren en de windvoorziening. Het orgel kreeg een zelfstandig pedaal, waarvoor Müller een nieuwe kas bouwde achter het hoofdwerk, bovenop het balgenhuis. Om het pedaalwerk voldoende 'uitspraak' te geven maakte hij een luik in de zoldering van de kas, dat met een touw te bedienen was. Bij de restauratie van 1965 werd dit mechaniek in zijn oorspronkelijke staat hersteld.

Door de eeuwen heen heeft het orgel verschillende reparaties en aanpassingen ondergaan. In 1960 werd besloten tot een grootschalige restauratie met als doel het instrument zoveel mogelijk terug te brengen naar de staat waarin Müller het in 1734 had opgeleverd. Deze restauratie werd uitgevoerd door de firma Ahrend & Brunzema en werd voltooid in 1965. In 1993 volgde een nieuwe restauratie door Henk van Eeken, en in 2010-2011 voerde de firma Flentrop een deelrestauratie uit.

Het Müller-orgel speelt al eeuwenlang een voorname rol in de Waalse Kerk. Het begeleidt alle psalmzang tijdens de kerkdiensten en wordt gebruikt tijdens sommige concerten en geluidsopnamen. Grote organisten als Gustav Leonhardt en Jacques van Oortmerssen maakten het orgel beroemd, en andersom.

Gratis lunchconcerten

Iedere tweede dinsdag van de maand (m.u.v. de maanden juli en augustus) tussen 12:00 en 12:30 uur kunt u het orgel in actie zien én horen tijdens het gratis lunchconcert. Deze worden verzorgd door studenten van de orgelklas van het Conservatorium van Amsterdam. Zij mogen het orgel bespelen in het kader van hun opleiding tot organist (tal van kerkorganisten haalden zo hun diploma).  De toegang voor deze concerten is gratis, maar een vrijwillige bijdrage is welkom.

Houdt u de agenda in de gaten voor meer informatie over deze lunchconcerten.

Organist Gerben Gritter

De Waalse Kerk is zeer verheugd met Gerben Gritter als organiste titulaire van de kerk. Hij is opvolger van Jacques van Oortmerssen en Gustav Leonardt. Gerben is als docent verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam waar hij de vakken barokcontrapunt, harmonie, analyse en solfège en orgelbouw doceert.

Gerben studeerde Orgel, Theorie der Muziek en Kerkmuziek aan het Conservatorium van Amsterdam, en Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Aan beide instituten studeerde hij cum laude af. In 2014 promoveerde hij aan de Universiteit Utrecht op een proefschrift over de beroemde Duits/Nederlandse orgelmaker Christian Müller (1690-1763).

Gerben Gritter behoort tot de prijswinnaars van meerdere internationale orgelconcoursen en geeft concerten in binnen- en buitenland. Ook geeft hij regelmatig lezingen en verzorgt workshops en masterclasses op het gebied van de uitvoeringspraktijk voor orgelstudenten van diverse Europese conservatoria.