Stress verminderen op natuurlijke wijze

Door: Bas Geerdes (Arts) & Charlotte Beijst-Meijssen (Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige)


Zijn deze klachten herkenbaar?

Stress kent vele uitingsvormen. De meest voorkomende symptomen zijn:

  • piekeren
  • slaapproblemen
  • (spannings)hoofdpijn, maagklachten, nek- of rugklachten
  • somberheid, angst of paniekaanvallen
  • vermoeidheid, weinig energie
  • sneller emotioneel zijn, bijvoorbeeld geïrriteerd, boos of verdrietig
  • je gespannen voelen
  • sneller verkouden of grieperig (verminderde afweer) 

Kortdurende en chronische stress als oorzaak
Kortdurende stress hoort bij het leven. We hebben het nodig om te reageren op situaties die onze aandacht nodig hebben. Om ons te kunnen aanpassen en overleven. Dit is de goede en hanteerbare stress.

Het kan echter ook zo zijn dat er steeds maar weer nieuwe nare situaties blijven komen en er te weinig tijd is voor de stresshormonen om terug te keren naar de rustsituatie. Dan is er sprake van chronische, onbeheersbare stress. Dit kan leiden tot overspannenheid of burn-out.

In onze samenleving ontstaat die chronische stress meestal niet door ingrijpende gebeurtenissen als ziekte of oorlog, maar door subtiele, langdurige invloeden van binnenuit door te piekeren over dingen die we niet kunnen veranderen, of van buitenaf zoals sociale stress, armoede, geluidsoverlast, belastend werk, eenzaamheid, te veel of ongezond eten, slecht slapen, te weinig bewegen, roken, drinken etc.


Mindfulness is een wetenschappelijk bewezen manier om die chronische stress effectief het hoofd te kunnen bieden. Wij willen je graag verder helpen en bieden een training aan die bekend is bij huisartsen en zorgprofessionals

Uit wetenschappelijk onderzoek dat de afgelopen 30 jaar gedaan is, blijkt dat een mindfulnesstraining effectief kan zijn voor een betere omgang met stress. Het programma wordt ook wel de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) genoemd. Deze training is bekend onder huisartsen, psychologen en therapeuten. Vraag bij hen gerust na of het passend is voor jou.

 

Dit ga je leren
Wij bieden deze MBSR-training binnenkort aan. Tijdens deze training leer je:

  • Loslaten van moeilijke hardnekkige gedachten en gevoelens
  • Bewust te ontspannen
  • Je grenzen te herkennen en verkennen
  • Minder negatief te oordelen over jezelf, vriendelijker te zijn
  • Stil te staan bij je eigen gezondheid en wat je nodig hebt
  • Doorbreken van negatieve patronen

 

Opbouw programma
Deze vaardigheden ga je ontwikkelen tijdens 8 bijeenkomsten en een speciale oefendag. Oefenen staat centraal in elke bijeenkomst. Om je de vaardigheden aan te leren, maken we gebruik van een breed scala aan technieken, zoals verschillende meditaties en bewegingsoefeningen. Daarnaast gaan we per bijeenkomst dieper in op een bepaald thema. Denk bijvoorbeeld aan de rol van de automatische piloot, of het verkennen van je grenzen. Via het werkboek vind je verdere theoretische ondersteuning.

Naast de oefeningen is er ruimte om in te gaan op jouw verschillende ervaringen, de uitdagingen die je tegenkomt, jouw (automatische) reactiepatronen, en je houding naar jezelf toe. Dit doen we om je opmerkzaamheid verder te trainen, praktische handreikingen te geven over hoe je met jezelf en situaties om kunt gaan. Lees hier meer over mindfulness en de opbouw van het programma.

 

Heb je vragen, wil je overleggen of je aanmelden?

Vul dan het vrijblijvend het contactformulier in.

Praktische informatie

Wat?   
8 weken mindfulnesstraining, inclusief oefendag

 

Start?   
Dinsdagavond 22 januari 2019
Donderdagavond 24 januari 2019

 

Waar?   
De Waalse Kerk, Amsterdam centrum

 

Wie?   
Geschikt voor iedereen

 

Bijdrage?
De kosten zijn afhankelijk van je inkomen en eventuele vergoedingen. Verderop op deze pagina leggen we uit wat de mogelijkheden zijn. 


N.B. Vergoeding is vaak mogelijk. We helpen je hier graag bij. Reserveer gratis een plek om hier meer informatie over te krijgen.

 

NEEM CONTACT OP

 

Data en tijden

Startdatum: dinsdag 22 januari 2019
Tijd: 19:30 – 22:00 uur
Data: 22, 29 januari, 5, 12, 19, 26 februari, 5, 12 maart
Oefendag: zaterdag 9 maart van 8:00 tot 13:30 uur
Gegeven door: Charlotte Beijst-Meijssen

 

Startdatum: donderdag 24 januari 2019
Tijd: 19:30 – 22:00 uur
Data: 24, 31 januari, 7, 14, 21, 28 februari, 7, 14 maart
Oefendag: zaterdag 9 maart van 8:00 tot 13:30 uur
Gegeven door: Bas Geerdes

Onze trainers

Al onze trainers zijn aangesloten bij de Vereniging Mindfulness Based Trainers Nederland en Vlaanderen (VMBN) en gecertificeerd in de hoogste Categorie 1De training wordt erkend door 14 zorgverzekeraars.


Bas Geerdes

Mijn naam is Bas Geerdes. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de wisselwerking tussen lichaam en geest zelf merk ik dagelijks het positieve effect dat mindfulness heeft op mijn persoonlijke leven en dat wil ik graag met anderen delen. Ik mediteer sinds 1998. In 2010 heb ik een cursus gevolgd voor mindfulnesstrainers bij Jon Kabat Zinn, de grondlegger van de mindfulnesstraining (Mindfulness Based Stress Reduction), in de Verenigde Staten. In mei 2018 heb ik de opleiding tot mindfulnesstrainer bij het Instituut voor Mindfulness succesvol afgerond. Ook wordt ik momenteel opgeleid tot compassietrainer (MBCL).

Na het afronden van de studie geneeskunde en het schrijven van een proefschrift ben ik opgeleid tot chirurg. In 2005 ben ik gestopt als chirurg en heb ik gewerkt als medisch directeur in een academisch ziekenhuis en bij een zorgverzekeraar. Tegenwoordig werk ik bij een kennis- en kwaliteitsinstituut op het gebied van kanker.

Charlotte Beijst-Meijssen

Ik ben Charlotte Beijst-Meijssen, MBSR/MBCT trainer en Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige in Amsterdam West. Vanaf mijn opleiding verpleegkunde, in 2007, ben ik veel bezig met meditatie en specifiek met Mindfulness. Door Mindfulness meditatie heb ik geleerd vriendelijker naar mezelf te zijn en te leren kiezen. In mijn werk als SPV, helpt mindfulness mij, om samen met mijn cliënten en hun naasten, situaties te kunnen benaderen op een open en toegankelijke manier.

Ik zou mezelf omschrijven als een opgewekte, toegankelijke, niet zweverige, maar warme trainer. Een deelneemster zei tijdens het nagesprek het volgende: “je laat zien dat je vriendelijk mag zijn tegen jezelf”.

 

 

GRATIS RESERVEREN
Wij nemen vrijblijvend contact met je op, om kennis te maken, je vragen te beantwoorden, de mogelijkheden van vergoeding en betaling door te spreken.

Bijdrage
Voor elke situatie zoeken we naar een oplossing. Bekijk hieronder de mogelijkheden.

De bijdrage is afhankelijk van eventuele vergoeding en jouw inkomen. 

Normale bijdrage

  • De kosten zijn €550,-

Indien de training wordt vergoed 

  • De kosten zijn € 665,- (incl. BTW)

Let op: vergoeding vanuit de zorgverzekering of via werkgever is vaak mogelijk. We helpen je hier graag bij. Reserveer gratis een plek om hier meer informatie over te krijgen.

Krappe beurs? We hanteren bij De Waalse Kerk het principe dat geld geen belemmering mag vormen om deel te nemen aan de mindfulnesstraining. Particuliere deelnemers met een krappe beurs, jongeren en studenten betalen een bijdrage naar inkomen. Ook is gespreide betaling mogelijk. Vraag naar de mogelijkheden bij het kennismakingsgesprek met de trainer. 

 

NEEM CONTACT OP

Heb je vragen, wil je overleggen of je aanmelden?
Vul dan vrijblijvend het formulier hieronder in.