Mindfulness in centrum Amsterdam
8 weken training in de Waalse Kerk

Wat is mindfulness?

Mindfulness gaat over het observeren van het huidige moment zoals die zich nu aan je voordoet. Het is een vaardigheid die je kunt trainen. Als je mindful bent, ben je vanuit een vriendelijke intentie bewust gewaar van wat je ervaart zonder te oordelen of het te willen controleren.

Elementen van deze vaardigheid zijn:

  • Een open aandacht, door niet te oordelen
  • Bewustwording van de automatische piloot
  • Van doen naar zijn, of: niet reageren
  • Mildheid, mededogen, medevreugde en gelijkmodigeheid door te observeren
  • Aanvaarding of erkenning. Een actieve houding ten aanzien van wat zich in het leven voordoet, zonder het te willen controleren.

 

Wat ga je leren tijdens de mindfulnesstraining?

Tijdens een mindfulnesstraining ga je deze vaardigheid ontwikkelen in een groep, en leer je onder andere:

  • Los te laten van en om te gaan met piekeren en negatieve gevoelens
  • Tot ontspanning te komen, om te gaan met vermoeidheid en slaapproblemen
  • Grenzen aanvoelen, negatieve patronen doorzien en veranderen
  • Stilstaan bij wat jij nodig hebt en hier zorg voor te dragen
  • Je aandacht op een ding richten en je minder te laten afleiden
  • Vriendelijk zijn, achter jezelf staan, ruimte voor anderen hebben.

Thuis ga je verder met oefenen en krijg je huiswerkopdrachten. Wij adviseren dagelijks een uur met de opdrachten bezig te zijn.

 

Waar is een mindfulnesstraining goed voor?

De afgelopen 30 jaar is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de invloed van mindfulness. Daaruit blijkt dat mindfulness training effecten heeft als:

  • afnemen van klachten zoals piekeren / irritatie / neerslachtigheid / slaapproblemen / vermoeidheid / gebrek aan concentratie
  • herkennen en aangeven van grenzen
  • vergroten van begrip voor jezelf en anderen
  • ervaren van meer balans
  • intenser beleven van het moment

 

Wat kun je verwachten?

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een oefendag. Oefenen staat centraal in elke bijeenkomsten. Om de vaardigheden van mindfulness eigen te maken maken we gebruik van een breed scala aan technieken, zoals verschillende meditaties en bewegen d.m.v. toegankelijke yoga-oefeningen. Daarnaast gaan we per bijeenkomst dieper in op een bepaald thema. Denk bijvoorbeeld aan de rol van de automatische piloot, of het verkennen van je grenzen. Via het werkboek vind je verdere theoretische ondersteuning.

Naast de oefeningen is er ruimte om in te gaan op jouw verschillende ervaringen, de uitdagingen die je tegenkomt, jouw (automatische) reactiepatronen, en je houding naar jezelf toe. Dit doen we om je opmerkzaamheid verder te trainen, praktische handreikingen te geven over hoe je met jezelf en situaties om kunt gaan. 

Tijdens de oefendag nemen we een gehele dag (ca. 6 uur) om onze aandacht te trainen en verder te ontwikkelen. Veel mensen ervaren dit als een bijzondere en memorabele dag.

 

Wat je niet krijgt:

  • een oplossing voor al je problemen
  • therapie

 

Wat je wel krijgt:

  • 26 uur training in een prettige setting (2,5 uur per avondbijeenkomst + 6 uur op oefendag)
  • training in een kleine groep (4-12 pers.)
  • audio-oefeningen om zelfstandig thuis je aandacht verder te ontwikkelen
  • werkboek van ca. 100 pagina’s
  • koffie, thee bij elke bijeenkomst
  • lunch tijdens de oefendag

 


Heb je vragen, wil je overleggen of je aanmelden?

Vul dan het vrijblijvend het contactformulier in.

Praktische informatie

Wat?   
8 weken mindfulnesstraining, inclusief oefendag

 

Start?   
Dinsdagavond 22 januari 2019
Donderdagavond 24 januari 2010

 

Waar?   
De Waalse Kerk, Amsterdam centrum

 

Wie?   
Geschikt voor iedereen

 

Bijdrage?
De kosten zijn afhankelijk van je inkomen en eventuele vergoedingen. Verderop op deze pagina leggen we uit wat de mogelijkheden zijn. 


N.B. Vergoeding is vaak mogelijk. We helpen je hier graag bij. Reserveer gratis een plek om hier meer informatie over te krijgen.

 

NEEM CONTACT OP

 

Data en tijden

Startdatum: dinsdag 22 januari 2019
Tijd: 19:30 – 22:00 uur
Data: 22, 29 januari, 5, 12, 19, 26 februari, 5, 12 maart
Oefendag: zaterdag 9 maart van 8:00 tot 13:30 uur
Gegeven door: Charlotte Beijst-Meijssen

 

Startdatum: donderdag 24 januari 2019
Tijd: 19:30 – 22:00 uur
Data: 24, 31 januari, 7, 14, 21, 28 februari, 7, 14 maart
Oefendag: zaterdag 9 maart van 8:00 tot 13:30 uur
Gegeven door: Bas Geerdes

Onze trainers

Al onze trainers zijn aangesloten bij de Vereniging Mindfulness Based Trainers Nederland en Vlaanderen (VMBN) en gecertificeerd in de hoogste Categorie 1De training wordt erkend door 14 zorgverzekeraars.


Bas Geerdes

Mijn naam is Bas Geerdes. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de wisselwerking tussen lichaam en geest zelf merk ik dagelijks het positieve effect dat mindfulness heeft op mijn persoonlijke leven en dat wil ik graag met anderen delen. Ik mediteer sinds 1998. In 2010 heb ik een cursus gevolgd voor mindfulnesstrainers bij Jon Kabat Zinn, de grondlegger van de mindfulnesstraining (Mindfulness Based Stress Reduction), in de Verenigde Staten. In mei 2018 heb ik de opleiding tot mindfulnesstrainer bij het Instituut voor Mindfulness succesvol afgerond. Ook wordt ik momenteel opgeleid tot compassietrainer (MBCL).

Na het afronden van de studie geneeskunde en het schrijven van een proefschrift ben ik opgeleid tot chirurg. In 2005 ben ik gestopt als chirurg en heb ik gewerkt als medisch directeur in een academisch ziekenhuis en bij een zorgverzekeraar. Tegenwoordig werk ik bij een kennis- en kwaliteitsinstituut op het gebied van kanker.

Charlotte Beijst-Meijssen

Ik ben Charlotte Beijst-Meijssen, MBSR/MBCT trainer en Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige in Amsterdam West. Vanaf mijn opleiding verpleegkunde, in 2007, ben ik veel bezig met meditatie en specifiek met Mindfulness. Door Mindfulness meditatie heb ik geleerd vriendelijker naar mezelf te zijn en te leren kiezen. In mijn werk als SPV, helpt mindfulness mij, om samen met mijn cliënten en hun naasten, situaties te kunnen benaderen op een open en toegankelijke manier.

Ik zou mezelf omschrijven als een opgewekte, toegankelijke, niet zweverige, maar warme trainer. Een deelneemster zei tijdens het nagesprek het volgende: “je laat zien dat je vriendelijk mag zijn tegen jezelf”.

 

 

GRATIS RESERVEREN
Wij nemen vrijblijvend contact met je op, om kennis te maken, je vragen te beantwoorden, de mogelijkheden van vergoeding en betaling door te spreken.

Bijdrage
Voor elke situatie zoeken we naar een oplossing. Bekijk hieronder de mogelijkheden.

De bijdrage is afhankelijk van eventuele vergoeding en jouw inkomen. 

Training wordt vergoed 

  • De kosten zijn € 550,- (excl. BTW)

Normale bijdrage

  • Tot en met 31 december geldt een verlaagd tarief van €450,- i.p.v. €550,-

Let op: vergoeding vanuit de zorgverzekering of via werkgever is vaak mogelijk. We helpen je hier graag bij. Reserveer gratis een plek om hier meer informatie over te krijgen.

Krappe beurs? We hanteren bij De Waalse Kerk het principe dat geld geen belemmering mag vormen om deel te nemen aan de mindfulnesstraining. Particuliere deelnemers met een krappe beurs, jongeren en studenten betalen een bijdrage naar inkomen. Ook is gespreide betaling mogelijk. Vraag naar de mogelijkheden bij het kennismakingsgesprek met de trainer. 

 

NEEM CONTACT OP

Heb je vragen, wil je overleggen of je aanmelden?
Vul dan vrijblijvend het formulier hieronder in.