volg ons
Didactiek & docenten

Didactische aanpak
Interactie, authentieke situaties creëren op verschillende gebieden (persoonlijk, publiek, professioneel) en strategieën opbouwen om beter te leren zijn belangrijke punten bij onze didactische aanpak. Dit klinkt allemaal heel serieus, maar het belangrijkste voor ons is dat Frans leren leuk is. Want als een cursist plezier heeft in het leren van de taal verhoogt het automatisch zijn zelfvertrouwen en het rendement van de cursus. Naar de les gaan is een uitje voor veel van onze cursisten.

 

Wij gebruiken de nieuwste Franse lesmethodes, die het Europees Referentiekader volgen. De lessen zijn gestructureerd rond een pragmatisch doel en een thematiek. Steeds wordt de student getraind in basisregels, maar vooral in mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.

 

De persoonlijke doelstellingen van de cursist staan altijd centraal. Cursisten krijgen gratis een persoonlijke taaltest om hun niveau te bepalen en hun doelen te verduidelijken.

 

Het lerarencorps

 

Frans


Samuel Bauer werd 1976 in Picardië, Noord-Frankrijk, geboren. In 2004 studeerde hij aan de universiteit van Toulouse af in literatuur en Frans als tweede taal. Van 2005 tot 2010 gaf hij les in literatuur bij het gerenommeerde Liceo Galvani in Bologna, Italië, en de Alliance Française. Van 2010 tot juli 2016 was hij verbonden aan het Institut Français des Pays-Bas (Maison Descartes) te Amsterdam. Samuel is een liefhebber van literatuur en films over hedendaagse geschiedenis. Lesgeven is zijn tweede natuur.

 

Myriam Bouzid is manager van het Centre Français Néerlandais. Zij heeft een rijke ervaring als docente Frans bij onder meer de universiteit van Straatsburg, Regina Coeli (‘de Nonnetjes’) te Vught en bij Institut Français des Pays-Bas (Maison Descartes) in Amsterdam. Ze vertaalt boeken vanuit het Nederlands naar het Frans (fictie, non-fictie, kinderboeken) en is mede-auteur van D’accord, de nieuwe lesmethode voor de bovenbouw van havo en vwo (Malmberg).

 

Marc Cathéline werd geboren in Noord-Frankrijk en studeerde sociologie, antropologie en management in Lille. Aansluitend gaf hij enkele jaren les op een middelbare school in Frankrijk. Daarna besloot hij om Frans en Nederlands te studeren. De laatste taal uit interesse, omdat een deel van zijn familie in Nederland woont. Hij werkte achtereenvolgens in Amersfoort en bij het Institut Français des Pays-Bas in Amsterdam. Marc houdt van reizen, natuur, politiek en muziek, en vooral van Franse chansons.

 

Emma Favreau heeft ruim 30 jaar ervaring in het volwassenenonderwijs als docente Frans als tweede taal. Eerst in Parijs en daarna in Japan. In 1989 verhuisde ze naar Nederland, waar ze voor vele taalinstituten werkte, waaronder het Koninklijk Instituut voor de Tropen, de Alliance Française te Rotterdam, Language Partners, Institut Français des Pays-Bas (tot juni 2016) en de Volksuniversiteit Amsterdam. Vanwege haar passie voor theater leidt ze een atelier ‘Coup de théâtre!’, waarmee ze elk jaar een voorstelling geeft.

 

Shirley Heuveling werd geboren in Touraine, de regio van wijngaarden, de kastelen langs de Loire en de geboorteplaats van de schrijver Honoré de Balzac. Ze studeerde literatuur en communicatie aan de Sorbonne universiteit in Parijs. Daarnaast behaalde ze haar master alsleraar Frans voor niet-Franstaligen aan de Universiteit van Grenoble. Shirley woont sinds 2000 in Nederland en gaf de afgelopen tien jaar les aan het Institut Français te Amsterdam. Ze werkt ook bij de ‘Fondation en Famille’ met tweetalige kinderen. In haar vrije tijd fotografeert Shirley en gaat graag naar concerten.

 

Adrien Scharff werd in 1977 geboren in Straatsburg, in de Elzas. Hij studeerde Franse taal en letteren, Frans als tweede taal en boekwetenschappen. Hij werkte enkele jaren als bibliothecaris en conservator van bibliotheken, o.a. bij Musée du Louvre en bij het Conservatoire National des Arts et Métiers in Parijs. Sinds 2007 heeft hij Frans gedoceerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam, Hogeschool InHolland en het Institut Français des Pays-Bas. Zijn vrije tijd besteedt Adrien aan reizen, wetenschap, talen, zingen en de Finse cultuur en muziek.

 

Nederlands


Natasja Andringa maakte als taalcoach kennis met taalonderwijs aan anderstaligen en laaggeletterden. Ze werkte bij Vluchtelingenwerk en maakt zich sterk voor een samenleving waarin er voor medelanders optimale mogelijkheden zijn om te wonen en te werken. Naast haar werk als taaldocent aan het MO, helpt ze kinderen met begrijpend lezen en organiseert ze workshops in de Franse taal voor het basisonderwijs.

 

Malou Nozeman werd geboren in Den Bosch. Ze studeerde kunstgeschiedenis aan de École du Louvre (Parijs) en culturele antropologie aan de Universiteit van Amsterdam, werkte als journaliste en als persvoorlichter voor Médecins sans Frontières (Artsen zonder Grenzen), studeerde Nederlands als Tweede Taal aan de Hogeschool van Amsterdam, en heeft ruime ervaring als docente NT2 bij diverse taalinstituten, waaronder het Institut Français des Pays-Bas (Maison Descartes) en het bedrijfsleven (Decathlon, Otto Work Force, Boeing).