Bösendorfer Series '19-'20

De Bösendorfer Series is een reeks pianoconcerten van toppianisten, en nieuwste onderdeel van de concertprogrammering van De Waalse Kerk.  Liefhebbers van klassieke muziek, met name voornamelijk kamermuziek, barok en vocale concerten, weten de kerk al tientallen jaren te vinden.

Al die tijd bleef een van de dierbaarste bezittingen van de Waalse Kerk onderbelicht: een Bösendorfer Imperial, het vlaggenschip van de oudste en meest gerenommeerde pianobouwer ter wereld. Al tientallen jaren siert het prachtige instrument de kerk en bracht het onder de vingers van pianisten als Emanuel Ax, Reinbert de Leeuw, Ronald Brautigam, en recenter ook Nino Gvetadze en Thomas, menig luisteraar in vervoering. Als onderdeel van wisselende formaties kregen vleugel en vertolker echter nooit de onverdeelde aandacht die zijn verdienen.

Met dat verleden wordt nu definitief gebroken. Vanaf seizoen 2019/2020 smelten de bijzondere vleugel, de weergaloze akoestiek en vijf toppianisten in vier recitals op grootse wijze samen. 

Wij zijn trots dat het spits wordt afgebeten door een van Nederlands grootste pianisten van het moment: Hannes Minnaar. Later dit seizoen volgen Camiel Boomsma, pianoduo Scholtes & Janssens en Mariana Izman. Op deze pagina vindt u meer informatie en de links naar de concert- en bestelpagina's.

Volgend seizoen 2020-2021 in de Bösendorfer Series: onder anderen Thomas Beijer, Saskia Giorgini en de eersteprijswinnaar van het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours 2020.

Wij kijken met veel plezier uit naar een jaar met prachtige pianorecitals, als een nieuw en blijvend onderdeel van onze programmering, en verheugen ons u hierbij te mogen begroeten!

Jasper Bartlema, programmeur klassieke muziek 

24 oktober: Hannes Minnaar | Bachs Goldbergvariaties

Wie een nieuwe pianoserie begint met Hannes Minnaar, laat qua ambitie weinig aan de verbeelding over. Dat laat hij zelf overigens ook niet. De nog altijd maar 34-jarige Minnaar geldt al enige tijd als een van Nederlands meest succesvolle pianisten en zijn ster is nog steeds rijzende.

Minnaar sloot zijn studie bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam af met een 10 en onderscheiding. Als prijswinnaar van internationale concoursen in Genève (Concours de Genève, tweede prijs, 2008) en Brussel (Koningin Elisabeth Wedstrijd, derde prijs, 2010) wist hij ook internationaal de aandacht op zich te vestigen. De Borletti-Buitoni Trust kende hem in 2011 een van hun prestigieuze beurzen toe.

Hij soleerde bij vele orkesten onder toonaangevende dirigenten, en met zijn Van Baerle Trio is Minnaar ook als kamermusicus actief. In april van dit jaar bevestigde hij zijn groeiende status eens te meer met een optreden in de serie Meesterpianisten, waarvoor hij in onder meer Volkskrant, NRC en Trouw lovende kritieken ontving.

De muziek van Bach kent voor Minnaar weinig geheimen. Als orgelstudent bij Jacques van Oortmerssen, hier overigens jarenlang aan De Waalse Kerk verbonden als organiste titulaire, behoort Bach immers tot het standaardrepertoire, maar ook als pianist weet Minnaar diens geest steeds weer te vangen. Dit liet hij onder meer zien op zijn tweede solo-album Bach Inspirations (2013), waarvoor hij van BBC Music Magazine vijf sterren ontving.

Met de uitvoering van de Goldbergvariaties BWV 988 op 24 oktober begeeft Minnaar zich dan ook op bekend terrein. Dit iconische werk dankt zijn naam aan Johann Gottlieb Goldberg, die als klavecinist in dienst was van graaf Von Keyserlingk. Volgens de overlevering schreef Bach de variaties in 1741 voor de aan slapeloosheid lijdende graaf en hielpen Goldbergs herhaaldelijke uitvoeringen van de cyclus hem in slaap te komen. Slapen is er op 24 oktober niet bij, maar dat de variaties ook op een moderne vleugel betoverende kwaliteiten bezitten, is zeker.

Programma

J.S. Bach:

  • Goldbergvariaties, BWV 988

Datum: Do. 24 oktober 2019
Aanvang: 20:15 uur
Tickets: Bestel nu
- Regulier € 30,-
- Korting € 25,-
- Passepartout (4x) € 94,50 (10% korting)

 

19 december: Camiel Boomsma | Liszt & Schubert

Camiel Boomsma is een van de rijzende pianosterren aan het Nederlandse firmament. Ondanks zijn jonge leeftijd werkte hij al succesvol samen met een aantal gerenommeerde musici, onder wie pianist Severin von Eckardstein. In het huidige en komende seizoen zal Boomsma met deze meesterpianist een aantal duo-recitals uitvoeren.

Hij wordt internationaal geprezen door pers en publiek voor zijn opmerkelijke volwassenheid, zijn uitzonderlijk mooie klank en zijn unieke toucher. “Aan Boomsma’s vingers kleeft fluweel”, schreef de Volkskrant daar al over. Na vele grote nationale en internationale series en podia, waaronder het Concertgebouw en het prestigieuze Schloss Elmau, zijn wij trots Camiel Boomsma nu ook in De Waalse Kerk te mogen verwelkomen.

Met zijn debuutalbum Wagner: Transcriptions for piano (2013) maakte hij wereldwijd grote indruk met zijn diepe begrip voor Wagners muziek, en ook het daarop volgende Porazzi ontving lovende kritieken. Zijn album Musings (2017) leverde hem de vergelijking met grootheden als Radu Lupu en Maria João Pires op. Het Franse ResMusica noemde hem “de dichter van de piano”.

Die beschrijving past hem. Wanneer Camiel Boomsma speelt, vertelt hij een muzikaal verhaal. “Ik zie mezelf als brug van componist naar luisteraar”, zegt hij over zijn recitals, en met Liszt op het programma valt er gelukkig genoeg te vertellen: over verre pelgrimstochten, warme liefdesdromen en kille sneeuwstormen (“Chasse-Neige”, de laatste van zijn loodzware Études d’ Exécution Transcendante), die naast prachtige toonbeelden ook technisch vuurwerk zullen opleveren.

Datzelfde geldt voor Schuberts Vier Impromptus, D. 899 die Boomsma’s eerste kennismaking met diens muziek waren. Boomsma beschrijft de impromptu’s als een balanceeract tussen noodlottigheid en verlichting, en tussen levensenergie en melancholie. Een prachtprogramma, waarin de luisteraar meegenomen wordt op de zoektocht naar de binnenkant van de muziek, daar waar de essentie zich bevindt!

Programma

F. Liszt:

  • Liebesträume, no. 3
  • Uit «Années de Pèlerinage, Suisse»:
  • — Vallée d’Obermann — Au bord d’une source
  • Études d’Exécution Transcendante no. 10 en 12

F. Schubert:

  • Gretchen am Spinnrade (arr. Franz Liszt)
  • Vier Impromptus, D. 899

Datum: Do. 19 december 2019
Aanvang: 20:15 uur
Tickets: Bestel nu
- Regulier € 25,-
- Korting € 20,-
- Passepartout (4x) € 94,50 (10% korting)

 

27 februari: Duo Scholtes & Janssens | Fantasie voor vier handen

Sinds 2003 vormen Lestari Scholtes (1984) en Gwylim Janssens (1985) een pianoduo, en wel een van de meest veelbelovende pianoduo’s van hun generatie. Zo werden ze uitgeroepen tot Radio 4 Talent van het Jaar, en wonnen ze onder meer het prestigieuze Vriendenkransconcours, het Concours Musical de France, het Prinses Christina Concours, het Internationale Kamermuziek Concours Almere 2009 en de ibla Grand Prize International Music Competition.

Het duo staat bekend om zijn betoverende klank en zeer hoogstaande technische behendigheid, kwaliteiten die doorklinken in hun energieke optredens. Hun debuut in Carnegie Hall in mei 2009 werd geprezen met “het hadden net zo goed 25 of 30 vingers kunnen zijn, zo groots en samengesmolten was hun klank. Subliem duo in topvorm!”

Het kenmerkt Scholtes & Janssens, die als duo laten zien meer te zijn dan de som der delen. Dat geldt ook voor de muziek; er is immers prachtig repertoire geschreven voor quatre mains waar zelfs veel muziekliefhebbers geen weet van hebben. Uitzondering daarop is wellicht de populaire Fantasie in f van Franz Schubert, dat hij kort voor zijn dood schreef en opdroeg aan Caroline Esterházy, zijn studente, goede vriendin en muze, met wie hij talloze uren samenspeelde.

Naast onder meer Ravel’s speelse Ma mère l’oye (“Moeder de gans”), en Rachmaninoffs afwisselende en virtuoze Six Morceaux op. 11, klinken enkele koralen van Bach. Hoewel deze oorspronkelijk voor orgel en stemmen geschreven zijn, wist György Kurtág, Hongaarse grootmeester van de muzikale miniatuur en een van de belangrijkste nog levende componisten, ze op indrukwekkende wijze te vertalen.

De stukken zijn bij Scholtes en Janssens in goede handen, zag pianist Menahem Pressler (Beaux Arts Trio) al. “Als je deze twee jonge mensen muziek hoort maken, denk je dat alles goed komt in de wereld.” Waarvan akte.

Programma
F. Schubert:

  • Fantasie in f, D. 940
  • Grande Sonate in Bes, D. 617

G. Kurtág:

  • selectie uit ‘Zeven Bachkoralen voor piano vierhandig’

M.Ravel:

  • Ma mère l’oye

S. Rachmaninoff:

  • Six morceaux, op. 11

 

Datum: Do. 27 februari 2020
Aanvang: 20:15 uur
Tickets: Bestel nu
- Regulier € 25,-
- Korting € 20,-
- Passepartout (4x) € 94,50 (10% korting)

 

16 april: Mariana Izman | Debussy: Préludes, Book I & II

De in Moldavië geboren Mariana Izman verhuisde op haar achttiende naar Nederland om te studeren aan het Conservatorium van Amsterdam, waar zij in 2002 cum laude afstudeerde bij Marcel Baudet. Toen had ze al diverse internationale concoursen gewonnen, waaronder het Dinu Lipatti Concours (Boekarest, 1993) en YPF Nationaal Pianoconcours (2001). Daarnaast volgde ze masterclasses bij grootheden als Murray Perahia, Emanuel Ax en Mitsuko Uchida.

Mariana Izman heeft meerdere cd’s op haar naam staan, waaronder twee door de internationale pers lovend ontvangen solo-albums (2007 en 2009) met muziek van Schumann, en een verzamelalbum van de complete pianowerken van Rachmaninoff, uitgegeven door de YPF (Young Pianist Foundation) in 2012.

Als veelzijdig pianiste is Izman geregeld te horen in solorecitals, als liedduopartner, met kamermuziekensembles en als soliste met orkest. Ze stond op de belangrijkste klassieke wereldpodia, van New York tot Moskou en van Wenen tot Parijs. We zijn dan ook blij haar weer terug te zien in Amsterdam en te mogen ontvangen in De Waalse Kerk.

“Een geboren verhalenverteller”, zei Albert Brüggen over Izman, die een diepe verwantschap voelt met de Franse muziek van het fin-de-siècle. Het programma op 16 april is haar dan ook op het lijf geschreven: de préludes, boek I & II van Claude Debussy, die hij schreef tussen 1910 en 1913. Deze préludes zijn geen inleidende stukken, zoals de term (prélude = voorspel) doet vermoeden, maar op zichzelf staande muziekstukken. Hierin volgt hij Chopin, die ook 24 préludes schreef; één in elke toonsoort. Debussy verkiest echter dramatische vertelkracht boven een keurslijf van toonsoorten. Dat deze neiging zijn werk het predicaat “impressionistisch” opleverde, haatte hij, aangezien die term in zijn ogen onterecht een gebrek aan structuur zou suggereren.

De préludes zijn hoogtepunten uit de 20e-eeuwse pianomuziek en danken hun populariteit aan de grote beeldende kracht en verwijzingen naar mythologie, poëzie en schilderkunst. Laat u dus meevoeren over winderige vlakten naar verzonken kathedralen, en hoor en ruik de geluiden en geuren die dwarrelen in de avondlucht.

Programma

C. Debussy:

  • Préludes, Book I & II

 

Datum: Do. 16 april 2020
Aanvang: 20:15 uur
Tickets: Bestel nu
- Regulier € 25,-
- Korting € 20,-
- Passepartout (4x) € 94,50 (10% korting)