Canto Ostinato ken je zeker, maar de 100 jaar geleden geboren Simeon ten Holt schreef meer, veel meer. Hannes Minnaar brengt zijn ode in de vorm van twee Soloduiveldansen, waarin volgens de componist niets duivelachtigs schuilt, eerder iets demonisch. ‘Ieder mens wordt geleid door een engel en een demon en tussen die twee bestaat een merkwaardige, precieuze relatie.’ Eigenlijk ook een soort minimal music: de 3 Gymnopédies van Erik Satie uit 1888. Reinbert de Leeuw maakte zijn wereldberoemde opname destijds in De Waalse Kerk, vanavond hoor je live hoe ze hier klinken.
Simeon ten Holt
Soloduiveldans III
Erik Satie
3 Gymnopédies
Simeon ten Holt
Soloduiveldans II
Regulier €32,50
Korting €25,- (CJP/stadspas groene stip)
Student €12,50
*Let op! Deze prijzen hebben betrekking op de online voorverkoop. Aan de deur wordt er bovenop elk ticket €2,50 extra aan transactiekosten gerekend.
Pers en publiek beschrijven Hannes Minnaar als een pianist die de essentie van de muziek weet over te brengen. Ze prijzen zijn spontaniteit, natuurlijk spel en ongedwongenheid, die niet in oppervlakkigheid verzandt. Minnaar won erkenning onder andere bij het Concours de Genève(2008, 2e prijs) en de Koningin Elisabethwedstrijd (2010, 3e prijs). In 2016 kreeg hij de Nederlandse Muziekprijs uitgereikt.
Minnaar treedt als solist en met orkest op in heel Europa en daarbuiten. Herbert Blomstedt, James Gaffigan, Antony Hermus, Xian Zhang en Jirí Belohlávek zijn enkele van de dirigenten waarmee hij samenwerkte. Tevens is hij een gepassioneerd kamermusicus, onder andere in het Van Baerle Trio, dat hij met Maria Milstein en Gideon den Herder oprichtte. Zijn opname van Beethovens Keizersconcert met het Nederlands Symfonieorkest en Jan Willem de Vriend werd verkozen tot aanbevolen opname door het BBC Radio 3-programma Building a Library. Ook zijn solo-cd’s worden lovend ontvangen. Over zijn debuut-cd met werken van Rachmaninoff en Ravel schreef Gramophone: ‘Hij is een overtuigend klankschilder en een vurig Romanticus. Een natuurtalent met een gedurfde inslag.’ Over Nox, zijn cd met werken van Schumann, Ravel en en een speciaal gecomponeerde cyclus van Robert Zuidam, schreef Het Parool: ‘Minnaar voegt zich in het rijtje met de grote pianisten van onze tijd.’ Zijn meest recente opnames, in 2021 van de Goldbergvariaties (Edison, Diapason d’Or) en, in 2022 van Sjostakovitsj’s 24 Preludes en Fuga’s, op. 87 (***** BBC Music Magazine) kregen eveneens veel bijval in de internationale pers: ‘nooit omwille van zijn eigen succes, altijd bewogen met de menselijke kant van de muziek’ (Gramophone).
Hoogtepunten in het komende seizoen zijn een solorecital in het Concertgebouw en de wereldpremière van het concert voor luthéal/piano van Jan-Peter de Graaff in de ZaterdagMatinee. Daarnaast is Hannes Minnaar artist in residence bij het AVROTros Vrijdagconcert in TivoliVredenburg, waarvoor hij o.a. zal samenwerken met het Radio Filharmonisch Orkest in het Tweede Pianoconcert van Brahms, met het Groot Omroepkoor in nieuw werk van Grace-Evangeline Mason voor solo piano en koor, en met bariton Thomas Oliemans in een gedeeld recital. Met het Van Baerle Trio verzorgt hij de wereldpremière van het pianotrio van Robert Zuidam en keert hij terug naar het Verenigd Koninkrijk.
Hannes Minnaar bespeelt thuis o.a. een Erard-vleugel uit 1858, die hij in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.