Minnaar brengt deze avond Schubert’s Wandererfantasie naar de sfeervolle ambiance van de Waalse Kerk. Het vierdelig werk is gebaseerd op een lied dat Schubert in 1816 schreef op een tekst van Georg Philipp Schmidt von Lübeck (1766-1849). Het lied beschrijft een ‘dwalende mens’ die het geluk zoekt, maar nergens kan vinden. Het geluk lijkt daar te zijn, waar hij niet is. De vierdelige pianosolo wordt algemeen beschouwd als Schubert's technisch meest veeleisende pianocompositie. De 4 Nachtstücke (1839) van Schumann zijn onder sombere omstandigheden geschreven, diep geschokt door het nieuws dat zijn broer stervende was. Bij de publicatie, driekwart jaar later, omschreef hij het werk als een "aangename herinnering" aan zijn inmiddels overleden broer.
De 24 Preludes van Chopin beslaan het tweede deel van de avond. Chopin droeg ze op aan zijn vriend en pianist Camille Pleyel, familie van de bekende pianobouwer Pleyel. Chopin heeft in zijn Preludes, schrijft biograaf Camille Bourniquel, ‘het meest omvattende overzicht gegeven van al zijn vermogens, idealen en verlangens, zonder zichzelf te kijk te zetten of zichzelf te herhalen. Telkens dringt hij door tot de kern van zijn mens-zijn.’ De bekendste van de 24 is zonder twijfel de Regendruppelprelude, maar Hannes speelt voor u de complete cyclus, van schijnbaar eenvoudig tot niet te onderschatten en zeer virtuoos.
Pers en publiek beschrijven Hannes Minnaar als een pianist die de essentie van de muziek weet over te brengen. Ze prijzen zijn spontaniteit, natuurlijk spel en ongedwongenheid, die niet in oppervlakkigheid verzandt. Naar aanleiding van zijn recital in de Amsterdamse serie Meesterpianisten in 2019 – als eerste Nederlander in tweeëntwintig jaar – schreef NRC dat zijn spel ‘vrij is van bluf en branie en te allen tijde de muziek dient'. Invloeden van zijn leermeesters, waaronder Jan Wijn, Jacques van Oortmerssen, Ferenc Rados en Menahem Pressler, kenmerken zijn spel. Minnaar won erkenning onder andere bij het Concours de Genève (2008, 2e prijs) en de Koningin Elisabethwedstrijd (2010, 3e prijs). Minnaar ontving in 2011 een Borletti-Buitoni Trust Fellowship en kreeg in 2016 de Nederlandse Muziekprijs uitgereikt, de hoogste onderscheiding van het Ministerie van OCW aan een klassieke musicus. Minnaar bouwt een omvangrijke discografie op. Zijn laatste album met de Goldbergvariaties van Bach, opgenomen in De Waalse Kerk, kreeg veel bijval, waaronder een Diapason d’Or.
Het Van Baerle Trio, dat hij in 2004 met violiste Maria Milstein en cellist Gideon den Herder oprichtte, speelt een belangrijke rol in Minnaars muzikale leven. Het trio werd door het Concertgebouw genomineerd voor de ECHO Rising Stars 2013/14. Ze brachten de complete werken van Beethoven voor pianotrio uit, inclusief het Tripelconcert met het Residentie Orkest onder leiding van Jan Willem de Vriend. Onder de hoogtepunten in het seizoen van 2022-23 zijn een recital met de 24 preludes en fuga’s opus 87 van Dmitri Sjostakovitsj (die ook op cd worden uitgebracht), de Nederlandse premiere van Jörg Widmanns Trauermarsch met het Radio Filharmonisch Orkest en James Gaffigan bij een ZaterdagMatinee in het Concertgebouw en een recitalprogramma dat hij in het Verenigd Koninkrijk ten gehore zal brengen.
Franz Schubert (1797-1828)
Fantasie voor piano D.760, Op. 15 “Wanderer-fantasie”
Robert Schumann (1810-1856)
4 Nachtstücke, Op. 23
- Pauze -
Frédéric Chopin (1810-1849)
24 preludes, Op.28
Regulier €32,50
Korting €25,- (CJP/stadspas groene stip)
Student €10,-
*Let op! Deze prijzen hebben betrekking op de online voorverkoop. Aan de deur wordt er bovenop elk ticket €2,50 extra aan transactiekosten gerekend.
De Bösendorfer Series is een reeks intieme pianorecitals, waarin negen toppianisten schitteren achter onze Bösendorfer Imperial Grand vleugel.
Bekijk de hele Bösendorfer Series >
< Terug naar de algemene agenda