Marietta Petkova | Bösendorfer Series 20-21
Chopin, Rachmaninov, Liszt & Bartók
Foto: Bram Budel

'Ik had nog nooit iemand gezien met zoveel affiniteit voor muziek en voor de piano zelf'
- Jan Wijn

Marietta Petkova (1968) begon haar opleiding aan het muzieklyceum in haar geboorteplaats Roese (Bulgarije) om deze te vervolgen aan het conservatorium van Sofia en aan de Musikhochschule in Wenen. Na een studiejaar in Canada vestigde Marietta Petkova zich in 1990 in Nederland voor lessen aan het Conservatorium van Amsterdam van Jan Wijn, op wie ze grote indruk maakte. Gedurende tien jaar was ook pianist/pedagoog György Sebök een belangrijk mentor.

Sinds Petkova op tienjarige leeftijd het Nationale Pianoconcours van Bulgarije won, nam de pianiste tal van belangrijke prijzen in ontvangst van concoursen in onder meer Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Portugal en Nederland, waar ze inmiddels woont. Marietta Petkova geeft voornamelijk solorecitals, maar speelt ook graag kamermuziek met onder meer het Concertgebouw Kamerorkest, Noord Nederlands Orkest en Orchestre de Chambre de Lausanne. Daarnaast gaf ze tientallen, steevast goed ontvangen albums uit met werken uit alle tijdsperioden.

Petkova’s brede muzikale spectrum komt ook duidelijk naar voren in het programma op 20 mei. Dat programma begint met Chopin, van wie we enkele mazurka’s, etudes en een ballade horen. Hierop volgt Rachmaninov, die net als Chopin en Debussy 24 preludes schreef, zij het niet als één geheel maar in fasen. Na zijn eerste en waanzinnig populaire Prelude in cis klein, op.3, bracht Rachmaninov de overige preludes uit als op.23 en op.32, waaruit Petkova een selectie zal spelen. 

Waar we het tweede deel van dit recital nog beginnen met Liszts schitterende harmonische vergezichten over de denkbeeldige Zwitserse Vallée d’Obermann, eindigen we met onweer. Als verklaard bewonderaar van Stravinsky’s Le Sacre du Printemps, zet Bartók in zijn Pianosonate (1926) de piano namelijk in als percussieinstrument. Hij verwerkte in het stuk enkele extra lage basnoten, die alleen op een Bösendorfer Imperial-vleugel te vinden zijn. En met een natuurtalent als Marietta Petkova achter het klavier belooft dat spektakel. 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Programma  
F. Chopin 3 Mazurkas
  2 Etudes
  Ballade
S. Rachmaninov 6 Preludes (uit: op.23 en op.32)
F. Liszt Vallée d'Obermann (uit: Années de Pèlerinage - Suisse)
B. Bartók Pianosonate (1926)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Tickets Voorverkoop Deur*
- Regulier € 40,- € 42,50
- Student/CJP € 35,- € 37,50

*Vanaf 45 minuten voor aanvang van het concert, indien er nog plaatsen beschikbaar zijn.

N.B. De kaartverkoop voor de Bösendorfer Series 20-21 start op vrijdag 7 augustus om 14:00 uur.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Dit concert is onderdeel van de Bösendorfer Series 20-21, de eigen pianoserie van De Waalse Kerk. Hieronder vindt u het overzicht van de concert in dit seizoen. Klik op een datum om naar de betreffende agendapagina te gaan. Indien u een passe-partout bestelt voor alle vijf de concerten, ontvangt u 10% korting op de totaalprijs. Een passe-partout is alleen te bestellen voorafgaand aan het eerste recital op 3 september 2020. 

- Do. 3 september 2020 Mariana Izman Debussy: Préludes, Book I & II
- Do. 8 oktober 2020 Thomas Beijer Schumann, De Falla, Granados & Chopin
- Do. 10 december 2020 Winnaar Liszt Concours 2020 Programma n.t.b.
- Do. 4 maart 2021 Saskia Giorgini Last Works: van Beethoven tot Skrjabin
- Do. 20 mei 2021 Marietta Petkova Chopin, Rachmaninov, Liszt & Bartók

--------------------------------------------------------------------------------------------

Coronamaatregelen

Indien u voorafgaand aan dit evenement ziekteverschijnselen vertoont, verzoeken wij u voor uw en onze veiligheid om thuis te blijven. Bij binnenkomst vragen wij u te verklaren dat u gezond bent, verzoeken wij u uw handen te ontsmetten, te allen tijde anderhalve meter afstand te bewaren tot anderen en eventuele overige veiligheidsaanwijzingen op te volgen. Houd u bij het kiezen van uw zitplaatsen altijd twee plaatsen ruimte tussen verschillende huishoudens en let u alstublieft op de aangegeven looprichtingen. Het dragen van een mondkapje wordt sterk aanbevolen, maar is niet verplicht. Onze medewerkers zullen tijdens alle evenementen en bijeenkomsten een mondkapje dragen. Persoonlijke omstandigheden of overwegingen, met betrekking tot het Coronavirus of anderszins, vormen geen aanleiding tot restitutie. Tot slot vragen wij u rekening te houden met uw medebezoekers en vooral ook te genieten! Klik hier om ons volledige bezoekersprotocol te lezen.

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

< Terugkeren naar de agenda