Liza Ferschtman
Bach: partita's en sonates voor viool

N.B. In onze nieuwsbrief stond dat Liza Ferschtman op vrijdag 28 augustus zou spelen in De Waalse Kerk. Dit is niet correct: beide concerten vinden plaats op zaterdag 29 augustus.

Violiste Liza Ferschtman is een van de meest interessante muzikale persoonlijkheden van deze tijd en geldt al jarenlang als een van Nederlands meest vooraanstaande musici. Met haar gepassioneerde spel en grote podiumuitstraling weet zij het publiek te raken. Het ontvangen van de Nederlandse Muziekprijs in 2006, de hoogste onderscheiding voor Nederlandse musici, onderstreepte haar rol in het muziekleven binnen de landsgrenzen en ver daarbuiten. 

Zoals voor duizenden andere musici gooide ook voor Ferschtman de Coronacrisis roet in het eten. Dus nu het weer toegestaan is om concerten te geven voor een live publiek, maakt Ferschtman van de gelegenheid gebruik voor een bijzonder programma: het spelen van solowerken van Bach in een kerk. Dat doet ze in De Waalse Kerk niet één, maar twee keer: op zaterdag 29 augustus om 17:00 en 20:00 uur. 

- 17:00 - 18:00 uur
Concert 1 (klik hier om direct naar de reserveringspagina te gaan)
Johann Sebastian Bach:
- Sonate in g kl BWV 1001
- Partita b kl BWV 1002
- Sonate in C groot BWV 1005

- 20:00 - 21:00 uur
Concert 2
(klik hier om direct naar de reserveringspagina te gaan)
Johann Sebastian Bach:
- Partita E gr. BWV 1006
- Sonate a kl. BWV 1003
- Partita d kl. BWV 1004

 

Bio Liza Ferschtman

In de afgelopen seizoenen trad Liza Ferschtman op met orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Amsterdam Sinfonietta, Residentie Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest, de Radio orkesten. Qua internationale orkesten werkte zij samen met Bremen Philharmoniker, Bergen Philharmonic, BBC National Orchestra of Wales, London Philharmonic, Ulster Orchestra, Yomiuri Nippon Orchestra en het Budapest Festival Orkest.

Dirigenten waarmee zij in de laatste jaren gewerkt heeft zijn onder andere Jaap van Zweden, Lev Markiz, Jun Maerkl, Frans Bruggen, Neeme Jarvi, Otto Tausk, Karl Heins Steffens, Stefan Blunier, Zdenek Macal, Dmitry Sitkovetsky, Thomas Sondergard en Ivan Fischer.

Met het Budapest Festival Orkest en Ivan Fischer maakte zij begin 2013 haar debuut in Budapest, Montreal en de Avery Fischer Hall in New York, een concert dat door de New York Times als “niets minder dan een openbaring” werd omschreven . De krant roemde verder Liza's doordringende intensiteit, puurheid en de grote schoonheid van haar spel.

Als gepassioneerd kamermusicus speelt Liza met musici als Elisabeth Leonskaja, Jonathan Biss, Alisa Weilerstein, Christian Poltera, Julius Drake, Nobuko Imai, Lars Anders Tomter, Marie Luise Neunecker, Sharon Kam, Amihai Grozs en vele anderen. Zij is een graag geziene gast op festivals en podia door de hele wereld. Sinds 2007 is Liza artistiek leider van het Delft Chambermusic Festival, een festival met een grote internationale reputatie, dat elke zomer een spannende, sterk thematische programmering met musici van internationale allure brengt.

Recentelijk gaf Liza concerten orkesten als de Wiener Akademie, Orchestre Picardo, BBC Scottish Orchestra, Symfonie Orkest van Vlaanderen, Dallas Symphony Orchestra, Hong Hong Philharmonic, Orchestre National de Belgique, Malaysia Philharmonic, het Concertgebouw Kamerorkest en vele andere.

Verdere CD-opnames voor het label Challenge bevatten duo's van Kodaly, Ravel en Schulhoff met haar vader, cellist Dmitri Ferschtman, werken van Beethoven en Schubert met Inon Barnatan, en de vioolconcerten van Beethoven en Dvorak. In 2017 nam Liza de Serenade van L. Bernstein met het Gelders Orkest op, die in januari 2018 op CD verscheen.

Geboren als dochter van bekende Russische musici kreeg Liza Ferschtman haar eerste vioollessen op haar vijfde van Philip Hirschhorn. Haar belangrijkste leraren waren verder Herman Krebbers, Ida Kavafian aan het gerenommeerde Curtis Institute of Music in Philadelphia en David Takeno in Londen. Bekijk ook www.lizaferschtman.com.

 

<Terugkeren naar de agenda