Ludwigs Serenade

Aan het begin van de 19e eeuw werd muziek een eerste levensbehoefte voor de goede burgerij in Wenen. Naast piano en harp was de gitaar het enige instrument dat voor dames geschikt werd gevonden: in 1801 schreef het Modetijdschrift ‘Journal des Luxus und der Moden’ over de gitaar als ‘een nieuw modeartikel’.

Behalve de bevallige houding die dames bij het spelen in moesten nemen werd ‘de rijkdom aan gevoelsnuancen’ geprezen; het handzame formaat maakte het geschikt om mee te nemen naar het park. Maar snel na 1800 brachten Weense gitaristen als Diabelli en Matiegka en bezoekers als Giuliani de gitaar van de huiskamer naar het podium. Beethoven schreef nooit iets voor gitaar, maar zijn immens populaire werken vonden binnen enkele dagen al hun weg naar de talloze enthousiaste gitaristen in Wenen. Ze klinken samen met prachtige originele werken van tijdgenoten met een iets grotere antenne voor de ‘mode’. 

De Van Swieten Society gaat in dit programma de samenwerking aan met gitarist Izhar Elias, gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk (barok en vroeg 19e eeuw).

Izhar Elias, gitaar
Kate Clark, fluit
Heleen Hulst, viool
Anneke van Haaften, altviool
Diederik van Dijk, cello
Bart van Oort, fortepiano


Programma
 

Beethoven/Matiegka Serenade op. 8
Beethoven Sonatines WoO 43a en 44a
Hummel Adagio, Variationen und Rondo über ein Russisches Thema op.78
Matiegka/Schubert Variaties uit gitaarkwartet in G groot D96
Schubert Ständchen 
Hummel Serenade nr 2 op.66


Van Swieten Society

Kamermuziekensemble Van Swieten Society voelt zich bij uitstek thuis bij muziek uit de achttiende eeuw (de Weense klassieken) en de vroege negentiende eeuw (het begin van de romantiek). En bij dat repertoire past de naam van  de Nederlandse musicus en diplomaat-in-Habsburgse-dienst Baron Gottfried van Swieten (1733-1803), die Wenen liet kennismaken met de muziek van Bach, Mozart de opdracht gaf Händels Messiah te bewerken, en Haydn adviseerde in zijn onderhandelingen met de uitgevers van Beethoven, die zijn 1e Symfonie aan het opdroeg. Het ensemble speelt op historische instrumenten en treedt in een flexibele bezetting op, van pianotrio tot piano-octet, incidenteel afgewisseld met solowerken en duo’s. Dit levert kleurrijke programma’s op met een sterke thematiek. De Van Swieten Society speelt niet alleen meesterwerken van grote componisten, maar onderzoekt ook minder bekende meesters en hun soms ten onrechte vergeten repertoire. 

 

Izhar Elias - Gioachino Rossini/Mauro Giuliani: Deh ti arresta (uit: Semiramide)

 

 

< Terugkeren naar de agenda