Couleur Vocale 2018

Mary’s Songs

Dit tiende project van Vrouwenkoor Nordlys, opgericht in 2011, staat in het teken van de vrouw en het vrouwelijk perspectief op het leven. Het koor zingt a capella werk van mannelijke en vrouwelijke componisten over de hele wereld – met een accent op het noorden (IJsland, Finland, Estland, Zweden en Noorwegen). Mary’s Song van de onvolprezen Noorse koorcomponist Knut Nystedt (1915-2014) was één van de bronnen van inspiratie op grond waarvan Nordlys dit programma heeft samengesteld. In dit ontroerende stuk voorvoelt Maria het bijzondere lot van haar zoon Jezus Christus terwijl hij als pasgeboren baby in haar armen ligt.

Ook in enkele andere liederen komt Maria voor, maar dan als degene die zélf bewonderd en aanbeden wordt, zoals in het loflied op Maria van de IJslandse Bára Grímsdóttir, het Tota pulchra es van Maurice Duruflé en het Magnificat van Javier Busto. De andere stukken die Nordlys zingt, gaan stuk voor stuk over spirituele of andere bijzondere momenten in (vrouwen)levens.

Programma

Paul Fowler
Mantras: Songs from Naomi (2 delen)

Bo Holten
Cantigas Amigas (3 delen)

David Lang
I live in pain

Anna-Mari Kähärä
Kuka nukkuu tuutussasi

Veljo Tormis
Lauliku Lapsepöli

Bára Grímsdóttir
Eg vil lofa eina þá

Maurice Duruflé
Tota pulchra es

Knut Nystedt
Mary’s song

Javier Busto
Magnificat

Sven Hagvil
Alla som gråter i natten
 

Vrouwenkoor Nordlys

Nordlys is een projectkoor van ervaren en ambitieuze amateurzangeressen. Het koor brengt verschillende uitdagende programma's met werk van componisten van hedendaagse klassieke muziek uit Noord-Europa, maar ook uit andere streken. Nordlys zingt regelmatig liederen die niet vaak worden uitgevoerd in Nederland en geeft zo deze muziek de aandacht die deze verdient. 'Nordlys' (Noors en Deens) betekent noorderlicht, aurora borealis - een indrukwekkend natuurverschijnsel in de landen waar onze muziek grotendeels vandaan komt. Het koor is een initiatief van dirigente Ulrikke Reed Findenegg (oorspronkelijk uit Noorwegen), die in 2011 de Stichting Vrouwenkoor Nordlys oprichtte.

Ulrikke Reed Findenegg

Ulrikke Reed Findenegg studeerde aan Bergen University College in haar geboorteland Noorwegen, waar ze haar loopbaan als dirigente startte. Aanvankelijk was ze zanger in het vocaal ensemble Voci Nobili, onder de bevlogen leiding van Maria Gamborg Helbekkmo, later was zij dirigent van het aspirantenkoor. Ze vervolgde haar studie in Kecskemét (Hongarije) waar zij muziekpedagogiek, zang en directie studeerde aan het Muziekpedagogisch Instituut Zoltán Kodály.

In Nederland vervolgde ze haar studie met hoofdvak Koordirectie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Krijn Koetsveld, Jurjen Hempel en Rob Vermeulen. Zang- en interpretatielessen volgde Ulrikke bij Harald Bjørkøy, János Klézli, Roland Hajdu en Pierre Mak. Ondertussen volgde zij masterclasses directie bij haar voormalige Hongaarse leraar Péter Erdei, zang bij Susanna Eken en Alexandertechniek bij Crissman Taylor. In 2012 kreeg zij (samen met Kamerkoor Decamerone) coaching van de voormalige bas van de King's Singers, Stephen Connolly.

Ulrikke is tegenwoordig vaste dirigente bij verschillende koren. Zij is ook werkzaam als vervanger bij verschillende koren en coacht regelmatig ensembles en dirigenten. Daarnaast is ze als docente verbonden aan de meerjarige opleiding amateurdirigenten (MDO) bij Kunstfactor, Sectorinstituut Amateurkunst (LKCA). Ook wordt Ulrikke regelmatig gevraagd voor verschillende projectkoren, zoals het Nijmeegs Vocaal Ensemble EenvoorTwaalf, vocaal Ensemble Tien in Amsterdam en het ad hoc project FiloMuze: koorliederen als filosofisch medium. In januari 2014 leverde zij met leden van het kamerkoor Decamerone een muzikale bijdrage aan de dansvoorstelling Addio al Fine van Ickamsterdam (the International Choreographic Art Center Amsterdam.)

 

< Terugkeren naar de agenda