Concert i.s.m. Art Stations of the Cross
Hieronymus Ensemble: Muziek rond de kruisweg
Concert i.s.m. Art Stations of the Cross

Programma

Lassus - Stabat Mater
Tallis - Lamentations I en II
Gesualdo - Miserere

 

Stabat Mater, het 13e eeuwse gedicht, dat op zeer dramatische wijze de smart van de Moeder van God, Maria beschrijft als zij bij de kruisiging van Jezus aanwezig is. De Nederlandse componist Orlando di Lasso maakt in zijn compositie Stabat Mater uit 1585 gebruik van een hoog en een laag koor, die elkaar afwisselen bij ieder vers, en in glorieuze achtstemmigheid samenkomen aan het eind van het werk. 

De Lamentaties van Jeremia, waarin Jeremia rouwt om de val van Jeruzalem en de verwoesting van de tempel in 586 v.C.. Volgens de profeet is de ramp geheel te wijten aan het gedrag van het volk Israëls: het zou een straf van God zijn voor hun zonden. De oudtestamentische Klaagliederen van Jeremia vormen een boetedicht. Vaak zijn ze hopeloos van toon, hetgeen ze bijzonder geschikt maakt voor de religieuze dienst waarmee ze altijd geassocieerd worden – de Metten op Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Heilige zaterdag.

De Engelse componist Thomas Tallis componeerde zijn twee Lamentaties tussen 1560 en 1569 op teksten uit de Klaagliederen (Lam.1, vv.1-2 en Lam.1, vv.3-5). Deze beroemde en met name expressieve composities zijn beide voor een vijfstemmig ensemble geschreven en maken gebruik van een verfijnde imiterende textuur.

Psalm 51, de meest eminente van de penitentiële psalmen, en het meest expressief wat betreft de zorgen en verlangens van een berouwvolle zondaar. In 1611 verscheen bij de Napolitaanse uitgever Giovanni Giacomo Carlino, een zetting van de boetepsalm 51 van de Italiaanse componist Carlo Gesualdo voor zesstemmig ensemble, afgewisseld met gregoriaanse melodie op de even verzen.

 

Soprano: Amelia Berridge
Altos: Tim Braithwaite, Tobias Segura Peralta
Tenors: Jasper Dijkstra, Pablo Gregorian
Baritones: Sebastian de Leeuw, Moritz Kellner
Basses: Andrew Hopper, Bram Trouwborst
Dirigent: JanJoost van Elburg


Hieronymus is een jong en flexibel oude muziek ensemble, gespecialiseerd in de uitvoering van repertoire uit de renaissance en vroege barok.
Steeds meer experimenterend met sterke stemmen en een gedurfd geluid met versieringen, vermengend met historische instrumenten, wil Hieronymus een onderscheidende kleur en een vernieuwend karakter creëren voor de uitvoering van zowel sacrale als wereldlijke muziek uit de 15e tot de 17e eeuw.
De groep werd in 2017 gevormd door zanger en multi-instrumentalist Andrew Hopper en is gevestigd in Nederland en bestaat uit huidige studenten en afgestudeerden van de oude muziekafdelingen van de toonaangevende conservatoria van het land.


JanJoost van Elburg (1962) studeerde in 1991 af aan het Conservatorium van Rotterdam in de richting Koordirectie. Hij studeerde o.a. bij Barend Schuurman. Daarnaast studeerde hij zang bij Jelle Draijer, Margreet Honig en in Engeland bij Ghislaine Morgan. Tot voor kort dirigeerde hij The Renaissance Singers (Londen, Engeland) en het Reading Bach Choir (Reading, Engeland). Sinds 2001 is hij vaste dirigent van The Bartholomew Consort (Oxford, Engeland), vanaf 1987 van het Lelikoor te Amsterdam en tijdelijk van het projectkoor TIEN. Daarnaast werkt hij regelmatig als vocal coach van Cantiones Sacrae (Dundee, Schotland) en het Zanzaretta Quintet te Amsterdam. Hij is als vaste dirigent verbonden aan het Blackdowns Early Music Festival sinds 2004.
JanJoost van Elburg is veel gevraagd als dirigent, editor en vocal coach, zowel in Nederland als in Engeland, als docent in ensembletechniek en -training, zang, theorie en koordirectie. Als zanger trad hij op met diverse ensembles, zoals The Tallis Scholars, het Groot Omroepkoor, Cappella Pratensis, Capella Coloniënsis in Keulen en zijn eigen ensembles op diverse tournees door Europa. 

Hij geeft workshops en lezingen, zowel in Nederland als in het buitenland, over diverse onderwerpen zoals Renaissance- en barokmuziek, madrigalen, Vlaamse polyfonie in het bijzonder, het Eton Choirbook, Tudor Music en koordirectie. Zo werd hij uitgenodigd bij de Summer School of Lacock (Engeland, Spanje, Italië, Schotland, Kroatië, Cyprus en Mexico (2013), Tallis Scholars Summer School (TSSS) met Peter Phillips en The Tallis Scholars van 2000-2003, Music Camp the High Wycombe en het European Music Festival te Bulgarije. Voorheen was hij jurylid van de Nederlandse Nationale Koorwedstrijd. Hij is artistiek medewerker van de stichting ‘Le Pavillon’. Sinds 2002 heeft hij als initiator en hoofddocent gewerkt aan de Internationale Dirigentencursus (International Choral Conducting Course). Al meer dan 20 jaar is hij verbonden als medewerker aan de stichting Buitenkunst.