Stadsschouwburg in Vuur en Vlam
Amsterdam Corelli Collective
Stadsschouwburg in Vuur en Vlam

Programma
In 1772 sloeg het noodlot toe en verwoestte een enorme brand de Amsterdamse stadsschouwburg aan de Keizersgracht. Zo erg zelfs, dat men het uurwerk van de Westertoren kon aflezen alsof het klaarlichte dag was! De vlammenzee was volgens getuigenissen tot in Haarlem te zien. Maar de Amsterdammers bleven niet bij de pakken zitten. Twee jaar na de catastrofe herrees aan het Leidseplein een nieuwe schouwburg.

Een paar decennia eerder, op 7 januari 1738 om precies te zijn, was het voor de Amsterdammers echter een speciale dag. Toen vierde de schouwburg namelijk haar 100-jarig bestaan! Voor de gelegenheid stond de hele stad in rep en roer. Iedereen die iets voor de stad betekende moest erbij zijn. Speciaal voor Amsterdam schreef de toen al wereldbefaamde componist Antonio Vivaldi een virtuoos vioolconcerto.

Amsterdam Corelli Collective staat voor de gelegenheid onder leiding van vioolvirtuoos Shunske Sato (Nederlandse Bachvereniging). Samen brengen zij u een verhaal over de barokke hoogdagen in Amsterdam, een unieke inkijk in het culturele leven van de Amsterdammer in de achttiende eeuw. Die wordt perfect gekaderd door de geschiedenis van de schouwburg. Speciaal voor haar opening in 1638 schreef Joost van den Vondel zijn stuk 'Gijsbrecht van Aemstel' en werd er muziek van de Franse componist Lully opgevoerd. Amsterdam gold in diezelfde tijd als centrum voor de Europese muziekdrukkunst. Aan de Reguliersgracht bracht uitgever Estienne Roger zo de muziek uit van de razendpopulaire componist Arcangelo Corelli uit. Maar ook van eigen bodem werd muziek geschreven om theatervoorstellingen in te leiden. Zo componeerde Hendrik Anders muziek voor zangspelen van onder meer Buysero. Later zou ook de ingeweken Italiaan Pietro Locatelli verschillende instrumentale introducties schrijven, speciaal voor de stadsschouwburg. Toen in 1738 de schouwburg haar Eeuwfeest vierde, werden alle registers opengetrokken. Via onderzoek van musicoloog Rudolph Rasch (Universiteit Utrecht) weten we welke muziek toen voor de Amsterdammers werd gespeeld. Naast het eerder vernoemde concerto van Vivaldi werd ook muziek van Temenza en Sammartini uitgevoerd.

Sato en Amsterdam Corelli Collective beloven u mee te nemen in een reis door de tijd. Een unieke inkijk in de muzikale en culturele hoogtepunten van het historische Amsterdam. Het belooft een concert te worden waar de vonken vanaf springen!

Amsterdam Corelli Collective
Amsterdam Corelli Collective is een dynamisch en enthousiast ensemble samengesteld uit veertien jonge musici die uitvoeringen geven zonder dirigent. In 2013 opgericht door Ryuko Reid, bracht Amsterdam Corelli Collective dertien strijkers en een klavecinist samen om zo hun passie voor het barokke strijkers-repertoire en de historische uitvoeringspraktijk te delen. Amsterdam Corelli Collective treedt met regelmaat op in Nederland en Europa en stond reeds in vooraanstaande concertgebouwen zoals oa. Koninklijk Concertgebouw Amsterdam en het Muziekgebouw aan 't IJ. In 2016 wonnen ze de pitch voor 'Groot orkest/klein ensemble' van het Grachtenfestival Amsterdam waar zij optraden met de jonge blokfluitiste Lucie Horsch. In 2015 werden zij geselecteerd om deel uit te maken van het Eeemerging programma, georganiseerd door het Festival d'Ambronay. In datzelfde jaar werd het Amsterdam Corelli Collective tevens finalist van het York Early Music Festival's International Young Artist-wedstrijd. In 2016 werden zij geselecteerd voor de International Young Artist Presentation te Antwerpen. Dit resulteerde in een concert eind 2018 met de bekende sopraan Hana Blazikova in AMuz te Antwerpen. Voor mei 2019 plannen zij een project onder leiding van Shunske Sato met feestelijke muziek naar aanleiding van het Eeuwfeest van de Amsterdamse Stadsschouwburg in 1738, wat mede gedragen wordt door de Waalse Kerk te Amsterdam.

< Terugkeren naar de agenda