datum en prijs
woensdag
30
mei
20:15 u Kerk
10,- excl.korting/toesl.
SOUND Choir
100 SOUNDs: Roemeense folklore
o.l.v. Voicu Popescu
muziek

[Click here to download the project description (.pdf) in English and Romanian]

 

Corul SOUND 

SOUND is een gemengd koor dat werd gesticht in 1994 in Boekarest, Roemenië, door studenten en afgestudeerden van verschillende universiteiten. Sindsdien bouwt SOUND samen met dirigent Voicu Popescu aan de weg die leidde langs talloze radio- en tvshows, festivals en toernooien in binnen- en buitenland. Intussen werd een aardig palmares opgebouwd: 3 gouden en 2 zilveren medailles, verschillende eerste prijzen, publieks- en juryprijzen en “Best Conductor”-awards waren hun deel.

Het repertoire werd bewust heel divers gehouden, om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Zowel religieuze muziek, authentieke folklore door- gegeven van generatie op generatie, renaissancestukken, traditioneel werk, spirituals als moderne songs passeren de revue.

 

DIRIGENT VOICU POPESCU

Voicu Popescu werd geboren in Boekarest in 1952. Hij studeerde muziekwetenschappen aan de universiteit, faculteit compositie en musicologie. Hij zong in het nationaal kamerkoor Madrigal, gedirigeerd door maestro Marin Constantin. Nadien werd hij tweede dirigent en artistiek directeur van Madrigal. Tussen 2011 en 2014 was hij er eerste dirigent. Hij was in de jaren ‘80 ook muzikaal directeur bij de Roemeense nationale televisie. Vandaag dirigeert hij het Nationaal Radiokinderkoor en SOUND.

 

PROGRAMMA (uitgebreide beschrijving onder afbeelding)

Dariu Pop - Sad story from Jibău
Gheorge Danga - Sârba (Quick dance) in the carriage 
Tudor Jarda - I left on Thursday Morning
        Twee Roemeense klaagliederen:

Vrancea Bozovici - Little rose, oh little rose
Bela Bartok - 
May you depart this Life
Paul Constantinescu - For the beauty of Mother's virginity 
Dan Voiculescu - Onze Vader
Constantin Arvinte - Over the Hill, to Baiut 
George Vancu - Doina
Dan Mihai Goia (arr.) - Song and dance from Maramures 
Constantin Arvinte - The Wedding Song
Achim Stoia - Under the hill, under the wood

PROGRAMMABESCHRIJVING


1. Sad story from Jibău – Dariu Pop
Een droevig verhaal van Jibău, een stuk waarin Darius Pop (1887-1965) op een satirische wijze de dood van een onderdrukker aankondigt, wat de humor laat zien waarmee het Roemeense volk altijd de wisselvalligheid van het lot heeft doorstaan.  

 

2. Sârba (Quick dance) in the carriage — Gheorge Danga

De muzikant, geboren in 1905 in Boekarest, verloor zijn hart aan de folk. Hij schreef en arrangeerde onnoemelijk veel Roemeense folkliederen, zoals deze Quick Dance in the Carriage. Sârba is een levendige Roemeense tradi- tionele dans, waarbij alle deelnemers dansen in een kring.


3. I left on Thursday Morning — Tudor Jarda
Eén van de mooiste traditionele Roemeense folkliedjes. Het werd geschreven door professor Tudor Jarda in 1965, terwijl hij les harmonie gaf aan het con- servatorium van Cluj-Napoca. Specialisten beschouwen het als een rouwlied toegeschreven aan een jonge vrouw die stierf net voor ze trouwde. Het plat- telandsleven van onze voorouders verschilt niet essentieel van het leven van vandaag: het personage bereikt fysieke en emotionele volwassenheid, als een bloem die in haar groeit en door een jongeman zal worden geplukt.

 

4. Twee Roemeense klaagliederen:

Little rose, oh little rose — Bozovici, Vrancea
May you depart this Life — recorded by Bela Bartok
Het klaaglied is één van de vele soorten traditionele lyrische genres, meestal gezongen in vers, of geïmproviseerd op een uniforme, monotone en klagen- de melodie. Klaagliederen gaan altijd over een overlijden en worden vaak onderbroken door gejammer van geliefden en van vrouwen die speciaal voor deze begrafenisrituelen werden opgeleid.

 

5. For the beauty of Mother's virginity — Paul Constantinescu

De aanwezigheid van aartsengel Gabriël, als minister en getuige van het mysterie, wordt geopenbaard in een van de mooiste liederen die gewijd zijn aan de Verkondiging. De hymnografische tekst onderstreept de actieve aanwezigheid van de aartsengel, gevuld met een onuitsprekelijke en onbeschrijfelijke, en een vrolijke verbazing over de schoonheid van Moeders maagdelijkheid en haar verlichte puurheid.


6. Onze Vader — Dan Voiculescu
Het traditionele gebedslied heeft een Byzantijnse cursieve melodie, d.w.z. dat ze de tekst van dichtbij volgt. De harmonie, het contrapunt en het koor- arrangement variëren naargelang de verschillende paden binnen het lied. De componist gebruikte de volledige versie van het gebed, inclusief de or- thodoxe slotformule waarin het Koninkrijk Gods gewaarschuwd wordt, en waarmee een nog devotere sfeer wordt gecreëerd die nauw aansluit bij de Byzantijnse spiritualiteit.

 

7. Over the Hill, to Baiut — recorded by Constantin Arvinte

Een archaïsch lied, dat de tederheid en puurheid van een jonge verliefde vrouw bezingt.

 

8. Doina — recorded by George Vancu

Doina is een Roemeense muziektoonstijl. Hij heeft Turkse invloeden en is oorspronkelijk Aziatisch. De stijl is terug te vinden in Roemeense en in Klez- mer-muziek. Sinds 2009 staat doina vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. Dit specifieke lied is een arrangement voor 4 stemmen, opgenomen in Maramures (Noord-Roe- menië).
9. Song and dance from Maramures — Arr. Dan Mihai Goia
Een charmante parel onder de Roemeense folkliederen is ‘Meadow of Clovers’ uit Transsylvanië. Zoals de doina beschrijft ook dit lied de archa- ische relatie tussen de mens en de samenleving: een jongedame grijnst na- dat ze door haar verloofde werd verlaten.

 

10. The Wedding song — Constantin Arvinte

Dit is een korale suite uit 5 delen. Elk van deze delen is gewijd aan gewoontes en tradities van het Roemeense huwelijk in de streek van Maramures. Elk deel van het lied heeft een aparte naam: De Huwelijks- processie, Lied voor de Bruid, Het Huwelijkslied, Lied voor de Bruidegom en De Dans van de Bruid.

 

11. Under the hill, under the woods — Achim Stoia

Stoia had een bijzondere passie voor volksmuziek – hij was namelijk een verzamelaar van volksliedjes, die hij vooral gebruikte in zijn eigen compositorische creaties. Zijn liefde voor volksschatten uitte hij vooral in de regio waar hij geboren was, maar ook gedeeltelijk voor de regio waar hij werd geadopteerd: Moldavië. Uit die laatste regio presenteren wij Under the hill, under the woods, een satirisch spel van liefde.