Foto: Eduardus Lee

In verband met de op dinsdag 3 november aangekondigde coronamaatregelen, is dit concert helaas geannuleerd. Indien u al tickets voor dit concert gereserveerd had, hoort u zo spoedig mogelijk van ons.

--------------------------------------------------------------------------------------------

De grote Thomascantor van Leipzig, Johann Sebastian Bach, had altijd grote belangstelling voor vooruitstrevende muziekcentra. Aanvankelijk was dit vooral Dresden, waar hij regelmatig als orgel- en clavecimbelvirtuoos optrad en in 1733 zijn oudste zoon Friedemann als organist wist neer te zetten. Maar vanaf 1739, toen zijn tweede zoon Carl clavecinist werd van Frederik II, verschoof de aandacht naar Berlijn. De melomane Frederik werd in 1740 Koning van Pruisen en maakte Berlijn in no-time tot een vooraanstaand muziekcentrum. Vader Bach bezocht Berlijn twee keer (in 1741 en 1747) en leerde daar de nieuwe galante muziek kennen: van Emanuel natuurlijk, maar ook van de gebroeders Graun. Bach noemde hun stijl met een knipoog “Berliner Blau” (net zoiets als Delfts blauw). Een tijdje daarvoor had hij nog zijn oudste zoon Friedemann voor vioolstudies een jaar naar Carl Heinrich Graun gestuurd; Friedemann zou de laatste tien jaar van zijn leven in Berlijn doorbrengen. Hij heeft ongetwijfeld ook Janitsch leren kennen, contrabassist van de hofkapel en een begenadigd componist van met name kamermuziek. Bachs jongste zoon Johann Christian ging in 1750 na de dood van zijn vader van Leipzig naar Berlijn en leerde bij zijn veel oudere broer Emanuel verder.

COMBATTIMENTO:

Cynthia Freivogel en/of Quirine van Hoek, viool – Marjolein Dispa, altviool – Diederik van Dijk, cello – Pieter Dirksen, clavecimbel – (Bram Kreeftmeijer, hobo)


In verband met uw en onze veiligheid met betrekking tot het Coronavirus wordt dit concert op twee tijdstippen gegeven:

- 19:00 uur (klik hier om naar de juiste informatiepagina te gaan)
- 21:00 uur (klik hier om naar de juiste informatiepagina te gaan)


PROGRAMMA

Johann Gottlieb Janitsch
Sonata da camera in D-groot, voor 2 violen, altviool, en continuo
Largo – Allegro – Vivace assai

Johann Sebastian Bach
Triosonate in g-klein (BWV 528a) , voor viool, altviool en continuo (reconstructie: P. Dirksen)
Adagio/Vivace – Andante – Un poc’ allegro

Carl Heinrich Graun
Sonate in C-groot, voor cello en continuo
Largo – Poco allegro – Allegretto

Johann Christian Bach
Quattro in G-groot (WB 66), v. viool, altviool, cello en clavecimbel
Allegro – Vivace assai

Johann Gottlieb Janitsch
Sonata da camera in C-groot, voor 2 violen, altviool, en continuo
Adagio – Allegro moderato – Alegretto

Carl Philipp Emanuel Bach
Twee stukken voor clavecimbel-solo
– “La Stahl” (Wq 119/7)
– “Aus der Tiefe” (BWV 745)

Wilhelm Friedemann Bach
Sinfonia in F-groot (Fk 67), voor 2 violen, altviool en continuo
Vivace – Andante – Allegro – Menuetto 1 & 2

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Meer Combattimento?

Op vrijdag 16 oktober spelen Combattimento en Matthijs Koene Flûte Pastourelle, een programma over de traditionele verbinding de panfluit met het pastorale thema, uitgewerkt door diverse grote componisten als G.F. Telemann en Daan Manneke. Klik hier om naar de informatiepagina te gaan.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Coronamaatregelen

Indien u voorafgaand aan dit evenement ziekteverschijnselen vertoont, verzoeken wij u voor uw en onze veiligheid om thuis te blijven. Bij binnenkomst vragen wij u te verklaren dat u gezond bent, verzoeken wij u uw handen te ontsmetten, te allen tijde anderhalve meter afstand te bewaren tot anderen en eventuele overige veiligheidsaanwijzingen op te volgen. Houd u bij het kiezen van uw zitplaatsen altijd twee plaatsen ruimte tussen verschillende huishoudens en let u alstublieft op de aangegeven looprichtingen. Het dragen van een mondkapje wordt sterk aanbevolen, maar is niet verplicht. Onze medewerkers zullen tijdens alle evenementen en bijeenkomsten een mondkapje dragen. Persoonlijke omstandigheden of overwegingen, met betrekking tot het Coronavirus of anderszins, vormen geen aanleiding tot restitutie. Tot slot vragen wij u rekening te houden met uw medebezoekers en vooral ook te genieten! Klik hier om ons volledige bezoekersprotocol te lezen.

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

< Terugkeren naar de agenda