In het Europa van de hoge middeleeuwen vonden gigantische gotische kathedralen hun evenknie in monumentale, meerstemmige muziekconstructies. Met revolutionaire toonmeesters als Leoninus en Perotinus, en dichters als Adam de Saint-Victor en Pierre Abélard, werd de Notre-Dame in Parijs de bakermat van de polyfonie. De mysterieuze maar bloedmooie gezangen van deze pioniers zitten de kristallen stemmen van Discantus als gegoten.
Stemmen met karakter en een groepsgeluid dat de som der delen overstijgt: dat is het handelsmerk van Discantus, een vocaal ensemble van zes tot negen zangers dat begin jaren ’90 werd opgericht door Brigitte Lesne. Historisch onderzoek en eigen transcripties staan in het hart van de muziekpraktijk van dit ensemble. De formatie focuste aanvankelijk op vroegmiddeleeuwse polyfonie, maar inmiddels brengt het ook repertoire uit de vroege renaissance. Sinds de eeuwwisseling hebben de musici een set handbellen als geluidssignatuur aan hun ensemble toegevoegd.
Cécile Banquey, Christel Boiron, Maud Haering, Lucie Jolivet, Caroline Magalhaes, Catherine Sergent zang en handklokken
Brigitte Lesne zang en muzikale leiding
Pierre Abélard (1079-1142)
- Epithalamic
- Da Marie tympanum
- O quanta qualia
Petrus Venerabilis (c.1092-1094)
- Ave stella matutina
- Orbis totus unda lotus
Leoninus (fl. c.1150-c.1201)
Benedicamus Domino
Perotinus (fl. c.1200)
- Beata viscera
- Vide prophetie
Philippe le Chancelier (c.1160/70-1236)
Cum sit omnis caro
Anoniem
- Urbs beata Ierusalem
- Sanctificavit Dominus tabernaculum
- Rex Salomon fecit templum
- Hodie Christus natus est
- Ecce mundi gaudium
- Vite lucina Maria
- Kyrie Qui passurus advenisti
- Alleluia V/Angelus domini
- Hec dies leticie / Hec dies
- Propter veritatem
- Veri floris sub figura
- Virgo viget / Castrum pudicicie / Flos filius
- Plus bele / Quant revient / L'autrier / Flos filius
- Custodi nos Domine
(Programma onder voorbehoud)
Regulier | €25,- |
Vriend Organisatie Oude Muziek | €21,- |
CJP / Student | €10,- |
(prijzen excl. transactiekosten)