Over ons

Al sinds 1578 huist de Waalse Kerk in het prachtige pand aan het Walenpleintje in hartje Amsterdam. Naast haar kerkelijke functie geniet De Waalse Kerk ook al een aanzienlijke tijd bekendheid als sfeervol en intiem concertpodium. Vanaf 2015 zijn we, met behulp van een non-profit onderneming, ons culturele activiteitenpakket actief aan het uitbouwen.

Zo ontstaat langzamerhand een ontmoetingsplek voor individuen en groepen die interesses delen op terreinen die passen bij het DNA van de Waalse gemeenschap: muziek, Franse taal, cultuur en beschouwing.

Wilt u meer weten over onze organisatie, onze activiteiten en hierover iemand spreken? Kijk dan op de pagina Contact.

2021: Placemaking Project i.s.m. UvA

Gelegen aan de rand van de drukke wallen, tussen Amstel en Hoogstraat, wordt het zogenoemde ‘Universiteitskwartier’ in de toekomst het kloppende hart van de UvA. Op haar geboortegrond gaat de UvA monumenten vernieuwen en verduurzamen en zij probeert de buurt hierbij te betrekken zodat het gebied als geheel een aantrekkelijke verblijfsruimte met een eigen identiteit kan worden.

Door deelname aan het interdisciplinaire keuzevak Placemaking kunnen studenten van de UvA, in samenwerking met andere belanghebbenden zoals bewoners, ondernemers en de Gemeente Amsterdam een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van ditt gebied. Als 'placemakers' gaan ze als onderdeel van een kleine, interdisciplinaire groep studenten werken aan projecten die gedragen worden door de gebruikers in en om het UK.

Waalse Kerk als opdrachtgever

De Waalse Kerk begeleidt vanaf februari 2021 als opdrachtgever elk halfjaar een nieuwe groep studenten die het onderzoek op ‘estafette-basis’ continueren. De onderzoeksvraag die de studenten hebben proberen te beantwoorden was: hoe kan de Waalse Kerk de band met de UvA versterken en haar positie binnen het Universiteitskwartier op de kaart zetten?

Zie hier welke resultaten dit onderzoek heeft opgeleverd

Stap 1 is: het verzamelen van onze verhalen zodat we die uit kunnen dragen. De studenten van de UvA hebben in 4 korte filmpjes diverse anekdotes over de kerk verzameld die we graag delen: