Kerk

Over De Waalse Kerk

De oorsprong van de Waalse Kerk te Amsterdam gaat terug tot 1409, toen het nog diende als kapel voor het Paulusbroederklooster. Na de Alteratie van 1578 werd de kerk overgedragen aan de Franstalige protestantse vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden en is sindsdien een protestantse kerk. De Waalse Kerk van Amsterdam is onderdeel van de Protestantse Kerken in Nederland (PKN) en werkt nauw samen met de Waalse Kerk te Haarlem.

Geschiedenis

De geschiedenis van De Waalse Kerk, van middeleeuwse kloosterkapel tot modern kerkpodium, is nauw verweven met het protestantse geloof in Nederland en de ons omringende landen.

Geschiedenis

Het Müller-orgel

De Waalse Kerk herbergt een bijzonder orgel van de gerenommeerde 18e-eeuwse orgelbouwer Christian Müller. Gustav Leonhardt en Jacques van Oortmerssen maakten het orgel beroemd, en andersom.

Het Müller-orgel

Kerkdiensten

Elke zondagochtend om 11.00 uur wordt er een kerkdienst gehouden in de Waalse Kerk in Amsterdam. De dienst wordt meestal in het Frans gehouden, maar soms ook tweetalig (Frans/Nederlands).

Kerkdiensten